Doświadczona detektyw z wydziału zabójstw Sarah Linden (Mireille Enos) właśnie zamierza porzucić ponure i deszczowe Seattle na rzecz słonecznej Kalifornii, aby poślubić tam swojego narzeczonego (Callum Keith Rennie). Jednak ostatniego dnia pracy wraz z nowym partnerem, który ma przejąć jej obowiązki w policji, Stephenem Holderem (Joel Kinnaman) trafia na trop możliwej zbrodni. Instynkt nakazuje Sarze wszcząć śledztwo, które prowadzi do odkrycia zwłok siedemnastoletniej Rosie Larsen, uduszonej i zamkniętej w bagażniku auta zatopionego w jeziorze. Limuzyna, w której ukryto ciało, należy do komitetu wyborczego polityka Darrena Richmonda (Billy Campbell), który właśnie ubiega się o stanowisko burmistrza...

Każdy z trzynastu odcinków odpowiada dobie dochodzenia prowadzonego przez Sarę i Holdera – policjantka obsesyjnie pragnie rozwiązać sprawę, choć naraża to na komplikacje jej związek z ukochanym oraz relacje z nastoletnim synem z poprzedniego małżeństwa, który nie rozumie postawy matki i jej zaangażowania w pracę. Akcja dzieli się na trzy równoległe nurty akcji: policyjne śledztwo, tragedię rodziny Larsenów, którzy próbują poradzić sobie ze śmiercią Rosie, oraz kulisy kampanii wyborczej polityka wplątanego w morderstwo.


Centralne pytanie: "Kto zabił Rosie Larsen?" ma inne znaczenie dla każdej ze stron – policyjny instynkt Sary każe jej schwytać mordercę za wszelką cenę, rodzina liczy, że znalezienie winnego zmniejszy jej ból, zaś polityk i jego ekipa boją się o wyniki sondaży. Umieszczenie brutalnego zabójstwa pełnej życia, uroczej nastolatki w takim kontekście daje mu głębsze znaczenie. Nie jest to tylko oschłe i mechaniczne kryminalne śledztwo w stylu "CSI. Kryminalne zagadki" ani tylko mroczna tajemnica jak śmierć Laury Palmer w "Twin Peaks". Co więcej szybko okazuje się, że zawodzi prosty podział na dobrych i złych, sprawców i ofiary. Żaden z bohaterów nie jest doskonały – ani policjanci, ani rodzina zabitej dziewczyny – nikt nie unika błędów, a przeszłość każdej z postaci rzutuje na jej postępowanie w bieżącej sytuacji, często powodując dodatkowe komplikacje.

Wielowymiarowość bohaterów i wieloaspektowa fabuła to cechy kryminału skandynawskiego, który podbił w ostatnich latach cały świat – powieści Stiega Larssona czy Henninga Mankella doczekały się też swoich ekranizacji. "Dochodzenie" ("The Killing") jest amerykańskim remakiem duńskiego serialu, który na fali popularności "Wallandera" odniósł sukces także poza granicami kraju, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii. Skandynawskim korzeniom "Dochodzenie" zawdzięcza także ponurą atmosferę – Seattle jawi się jako przygnębiające, pełne nieszczęść i zbrodni miejsce, w którym na domiar złego ciągle pada zimny, rzęsisty deszcz. Coś, co polska publiczność powinna doskonale zrozumieć.

DOCHODZENIE | Foxlife | środa, godz. 21.00