Akcja propagująca opłacanie abonamentu ruszyła w połowie czerwca. Od czwartku TVP nadaje spoty, w których do opłacania abonamentu zachęcają prezenterzy telewizyjni Grażyna Torbicka i Piotr Kraśko oraz Marek Goliszewski, prezes Business Centre Club. BCC to jedna z kilku organizacji polskiego biznesu, które w czerwcu podpisały z KRRiT porozumienie w sprawie propagowania abonamentu RTV.

Reklama

W przygotowaniu są kolejne spoty, w których mają wystąpić znane osoby ze świata kultury oraz autorytety reprezentujące państwo.

Kwestia abonamentu oraz sposobu finansowania mediów publicznych będzie się ponadto pojawiać w programach publicystycznych, konkursach antenowych oraz na stronie internetowej tvp.pl.

Według KRRiT zadłużenie gospodarstw domowych i firm z tytułu opłat abonamentowych wynosi obecnie 1,8 mld zł. Wpływy z abonamentu w 2003 r. wyniosły 906 mln zł, w ub. r. - 537 mln zł, z czego TVP otrzymała niecałe 221,5 mln zł.

KRRiT podkreśla, że abonament w Polsce należy do najniższych w Europie - wynosi ok. 45 euro rocznie, podczas gdy w Niemczech jest to 200 euro. W Polsce regularnie opłaca abonament ok. 40 proc. gospodarstw domowych; w Europie od tego obowiązku uchyla się średnio 10 procent. Zdaniem Krajowej Rady wzrost ściągalności abonamentu do ok. 80 proc. umożliwiłby mediom publicznym stabilne funkcjonowanie oraz zmniejszenie liczby reklam.

Od przyszłego roku stawki abonamentowe mają wzrosnąć. Miesięcznie za odbiornik radiowy trzeba będzie zapłacić 5,50 zł (15 gr więcej niż obecnie), a za telewizor - 18,50 zł (wzrost o 1,35 zł). W razie opłaty za cały rok z góry, po uwzględnieniu bonifikaty, należy się liczyć z wydatkiem rządu 59,40 zł (za radio) lub 199,80 zł (za telewizor).



Reklama

W połowie czerwca KRRiT podpisała porozumienie z pięcioma organizacjami przedsiębiorców, ktore zachęcają firmy do rejestracji posiadanych odbiorników radiowych i telewizyjnych oraz terminowego opłacania za nie abonamentu.

Do porozumienia przystąpiły BCC, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza, Stowarzyszenie Agro Biznes Klub oraz Związek Rzemiosła Polskiego. Organizacje te zadeklarowały, że będą zachęcać swoich członków i pracowników do rejestracji odbiorników i wnoszenia opłat abonamentowych.

Według danych GUS w Polsce jest ok. 3,9 mln przedsiębiorców, z których większość ma obowiązek opłacania abonamentu za każdy posiadany odbiornik telewizyjny lub radiowy. Obowiązek ten dotyczy również przedsiębiorstw państwowych. Rejestracji podlegają również odbiorniki zainstalowane w samochodach służbowych. Według danych KRRiT abonament płaci zaledwie 168 tys. firm; w ub. r. zapłaciły one 57 mln zł, czyli jedną dziesiątą wszystkich wpływów abonamentowych.