Kawa czy herbata?

Jak pokazują wyniki badania PBS zrealizowanego na zlecenie Stowarzyszenia „Woda w Domu i w Biurze”, aż 36% Polaków, chcąc się czegoś napić, najczęściej sięga po herbatę. Im jesteśmy starsi, tym więcej jej pijemy – to ulubiony napój ponad połowy badanych (57%) w wieku powyżej 57 lat. Z kolei co dziesiąty przeciętny Polak przeważnie pije kawę.

Wszystko jest dla ludzi, jeśli zachowujemy zdrowy umiar. Możemy pić łącznie 4 filiżanki herbaty i kawy dziennie, o ile nie dodajemy do nich cukru. Jeśli zaś lubimy kawę z mlekiem, wybierajmy to chude, o niższej zawartości tłuszczu – radzi dr inż. Katarzyna Okręglicka, ekspert ds. żywienia. Ważna jest również woda, która jest głównym składnikiem tych napojów. Jej jakość znacząco wpływa na smak kawy i herbaty, dlatego powinna zawierać minerały i być przede wszystkim świeża. Dobrym rozwiązaniem jest np. wybór wody w kilkugalonowych butlach, która jest nie tylko bardzo dobrej jakości, lecz także można ją zamówić wraz z dystrybutorem z opcją podgrzewania wody, dzięki czemu można szybko zaparzyć kawę lub herbatę.

Apetyt na słodycz

Jak wynika z przeprowadzonych badań, co dziesiąty Polak najczęściej pije soki owocowe, a 10% z nas sięga po napoje gazowane. Słodkie napoje powinny być spożywane w możliwie najmniejszych ilościach i nigdy nie powinny stanowić głównego źródła nawodnienia. Ich picie może być czynnikiem sprzyjającym nadwadze i otyłości. Ponadto słodki smak stymuluje apetyt na inne bogate w węglowodany produkty spożywcze, co w efekcie może spowodować spożywanie większej liczby kalorii i tycie – tłumaczy dr inż. Okręglicka.

Ponadto częste picie soków owocowych i napojów gazowanych prowadzi do zwiększenia ryzyka cukrzycy. Na alarm biją też dentyści, ponieważ napoje słodzone niszczą szkliwo. Czy powinniśmy je zatem całkowicie wyeliminować z diety? „Napoje gazowane zdecydowanie odradzam. Natomiast można sięgać po naturalne soki owocowe w ilości nie większej niż 1 litr tygodniowo – radzi dr inż. Okręglicka.

Co zatem powinniśmy pić?

Eksperci są zgodni – woda to najlepszy wybór. Jednak wciąż pijemy jej za mało – tylko 29% Polaków sięga właśnie po nią najczęściej, a jedynie 6% z nas spożywa zalecaną ilość wody każdego dnia. Woda nie tylko skutecznie gasi pragnienie i jest łatwo dostępna. Jej regularne picie wpływa korzystnie na naszą urodę, bo nawilża skórę i wspomaga metabolizm. Ponadto wpływa na nasze samopoczucie – gdy nie nawadniamy organizmu, boli nas głowa, mamy problemy z koncentracją uwagi i odczuwamy spadek energii. Aby lepiej się czuć, wyglądać i funkcjonować, wystarczy zatem pić odpowiednie ilości wody każdego dnia – wyjaśnia dr inż. Katarzyna Okręglicka, ekspert ds. żywienia.

Jak wynika z przeprowadzonych badań, co dziesiąty Polak najczęściej pije soki owocowe, a 10% z nas sięga po napoje gazowane. Słodkie napoje powinny być spożywane w możliwie najmniejszych ilościach i nigdy nie powinny stanowić głównego źródła nawodnienia. Ich picie może być czynnikiem sprzyjającym nadwadze i otyłości. Ponadto słodki smak stymuluje apetyt na inne bogate w węglowodany produkty spożywcze, co w efekcie może spowodować spożywanie większej liczby kalorii i tycie – tłumaczy dr inż. Okręglicka.

Ponadto częste picie soków owocowych i napojów gazowanych prowadzi do zwiększenia ryzyka cukrzycy. Na alarm biją też dentyści, ponieważ napoje słodzone niszczą szkliwo. Czy powinniśmy je zatem całkowicie wyeliminować z diety? „Napoje gazowane zdecydowanie odradzam. Natomiast można sięgać po naturalne soki owocowe w ilości nie większej niż 1 litr tygodniowo – radzi dr inż. Okręglicka.