Jak duży wpływ wywiera wyobraźnia na zachowanie organizmu najlepiej doświadczymy przypominając sobie nasze dzieciństwo, a zwłaszcza te jego momenty w których czegoś się baliśmy. Strach przed samodzielnym zejściem do ciemnej piwnicy, czy lęk przed wyimaginowanym potworem powodował napinanie mięśni, przyspieszoną akcję serca, wzmożoną potliwość.  Na podobnych zasadach funkcjonuje coraz bardziej popularny trening mentalny.

  
>>> Jegostrona.pl na Facebooku – polub i bądź na bieżąco
  

Technika treningu

Podstawą treningu wyobrażeniowego jest technika wyobrażeń. Jak podaje portal trening.wp.pl polega ona na „kreowaniu lub odtwarzaniu doświadczeń czuciowych odbieranych przez osobę wyobrażającą sobie konkretną czynność ruchową lub sytuację, tak jakby brała w niej udział”. Piłkarz realizujący tę technikę wyobraża sobie zapach trawy, bramkę, linię strzału, kolegów na boisku. Następnie w wyobraźni wykonuje rzut karny. Tego rodzaju ćwiczenia wywołują konkretne zmiany w organizmie sportowca: szybsze tętno, napięcie mięśniowe, przyspieszone tętno, pojawienie się różnorakich emocji.

Działanie wyobrażeń

Aby trening wyobrażeniowy spełniał swoją funkcję powinieneś zaangażować w niego wszystkie zmysły. Eksperci nazywają go holistycznym oraz multisensorycznym co oznacz, że angażuje wszystkie receptory znajdujące się w organizmie człowieka (zapachu, smaku, dotyku, dźwięku,  równowagi i czucia głębokiego). Obowiązuje jedna zasada: im więcej receptorów wykorzystujesz tym wyobrażenie jest bardziej prawdziwe. Techniki powstawania wyobrażeń nie zakładają istnienia zewnętrznych bodźców. Dokładnie działanie treningu wyobrażeniowego określają dwie teorie:

- teoria psychoneuromięśniowa: sygnały wysyłane z mózgu do mięśni w trakcie wyobrażania są tożsame z tymi pojawiającymi się w trakcie treningu fizycznego (jedynie ich natężenie jest mniejsze)

- bioinformacyjna teoria Langa: „charakteryzuje się tym, że wyobrażony obraz powstaje na podstawie wspomnień przechowywanych w pamięci długotrwałej. Dzieli je się na dwa typy: bodźca i reakcji. Wspomnienia o charakterze bodźcowym opisują wyobrażany obraz (zapach, smak, temperaturę, dźwięki, itp.), natomiast o charakterze reakcji odpowiedź organizmu (zwiększone tętno, wzmożone napięcie mięśniowe, przyśpieszony oddech, itp.) na konkretny impuls” – podaje serwis trening.wp.pl.

Praktyka

Trening wyobrażeniowy jest dziś bardzo popularny, głównie ze względu na swoją skuteczność. Oto co zyskujesz i na co najbardziej wpływa trening wyobrażeniowy:

- przyspiesza przyswajanie zdolności motorycznych

- zwiększa odporność na stres

- pobudza organizm

- można go stosować bez względu na czas i okoliczności (bez problemu wykorzystują go sportowcy w trakcie leczenia kontuzji)

- poprawia „pamięć mięśniową”.