Jak kofeina działa na ciało?

Jej działanie jest wielorakie: rozszerza naczynia mózgowe, nerkowe i wieńcowe serca. Doprowadza do zintensyfikowania przepływu krwi z jamy brzusznej do skóry, mięśni i mózgu. Polepsza w ten sposób wydolność psychofizyczną. Kolejnym pożądanym skutkiem spożywania kofeiny jest przyspieszenie przemiany materii oraz zwiększenie ciepłoty ciała. To z kolei ma wpływ na sprawność mózgu. Niewielkie ilości kofeiny spowalniają czynność serca.

Kofeina swoim działaniem potęguje wydzielanie adrenaliny do krwi oraz zwiększa ilość dopaminy, która pobudza ośrodki przyjemności w mózgu.

Jak kofeina działa na sprawność umysłową?

Kofeina poprzez pobudzanie kory mózgowej oraz ośrodka oddechowego i naczynioruchowego wywołuje istotną poprawę działania mózgu.

Kofeina zwiększa naszą percepcję oraz zdolność analizowania wrażeń. Polepsza zapamiętywanie i kojarzenie, przyspiesza i usprawnia procesy myślowe. Bardzo istotnym dla sportowców może okazać się jej pozytywny wpływ na zdolność koncentracji i motywację. Już jedna filiżanka kawy poprawia nastrój, wydłuża okres uwagi, podnosi czujność, wyraźnie skraca czas reakcji. Następuje redukcja znużenia, zmęczenia i niechęci.

Pożądane działanie kofeiny dla trenujących

Specjaliści twierdzą, iż kofeina w dawce 6 mg/kg, przyjmowana tuż przed treningiem, zwiększa wytrzymałość oraz możliwości treningowe. Dodatkowo ma długi okres działania (do 6 godzin), dlatego sportowcy przyjmujący ją rano czują jej działanie także w ciągu dnia. Badani wykazują jednak, że suplementacja kofeiną nie poprawia osiągów w wyciskaniu na ławeczce leżąc oraz podnoszeniu sztangi w przysiadzie.

Kiedy pić kawę?

Jeżeli oczekiwana jest błyskawiczna poprawa naszej kondycji psychofizycznej, kofeinę należy spożywać się na pusty żołądek. Filiżanka mocnej kawy może wówczas zadziałać w ciągu kilku minut. Umysł i ciało są niemal od razu gotowe do zaangażowania się w produktywny, intensywny trening.

Każda seria stanie się przyjemniejsza, ponieważ kofeina podwyższa granicę mleczanową, a w efekcie gromadzi się mniej kwasu mlekowego. Czas regeneracji powinien być krótszy, za to intensywność treningu znaczenie się poprawi. Właściwie i świadomi zastosowana, kofeina staje się dopalaczem energetycznym poszerzającym granice treningowych możliwości. Stanie się naturalną pomocą w osiągnięciu optymalnych efektów.