„Sposobem na bardziej produktywne, inspirujące i wesołe życie jest spanie” – oto słowa Arianne Huffington, współzałożycielki jednego z największych na świecie portali newsowych i pisarki, która podczas jednej z konferencji TED opowiadała, jak sen bezpośrednio przekłada się na sukces osobisty.

Dlaczego sen jest nam potrzebny?

Statystyczny człowiek przesypia około 1/3 całego życia. Wydaje się to bardzo dużo, ale jest na to naukowe wytłumaczenie. Sen wspomaga przyswajanie informacji, regeneruje i relaksuje nasze ciało, wpływa pozytywnie na urodę, psychikę, zdrowie i samopoczucie. Jest to czas, gdy organizm regeneruje się i odpoczywa. Jest to kluczowa czynność organizmu odpowiedzialna za nasze zdrowie.

Co to jest efektywny sen?

Efektywny sen pozwala w jak najkrótszym czasie odpowiednio zregenerować ciało i umysł. Amerykańscy naukowcy wykazali, że bardziej od długości snu liczy się jego jakość. Tym samym, najważniejszy jest ten czas, w którym organizm pozostaje w tak zwanej fazie REM. To w niej bowiem zachodzą najbardziej naprawcze i relaksujące procesy.

Aby jednak pobudzić mózg do wejścia w głębokie fazy snu, warto zastosować się do kilku zaleceń składających się na tzw. ,,Higienę Snu”: prowadzenie regularnego trybu życia wstawanie zawsze o tej samej porze posiadanie wygodnego materaca i pościeli z naturalnych tkanin jedzenie posiłków na 3 godziny przed snem unikanie kofeiny, nikotyny i alkoholu bycie aktywnym fizycznie co najmniej godzinny relaks przez snem.

Wiadomym jest, że intensywna praca, opieka nad dziećmi czy inne obowiązki nie zawsze pozwolą nam zastosować się do wszystkich wyżej wymienionych reguł. Warto jednak pamiętać o tym, że spokojny i zdrowy sen jest możliwy i osiągalny dla każdego.

Jak zdobyć dodatkowe godziny w ciągu dnia?

Skoro już wiemy, co zrobić, aby nasz sen był pełnowartościowy i dawał dobre rezultaty, czas zastanowić się, jak zachowujemy się w ciągu dnia. Może dzięki zwykłej chwili refleksji będziemy w stanie stwierdzić, które przyzwyczajenia możemy zmienić, aby zoptymalizować czas wykonywania pracy i tym samym mieć więcej wolnego czasu. Może moglibyśmy popracować nad koncentracją.

Pomocne są ćwiczenia oddechowe, medytacja, a nawet 15-minutowa drzemka! Są to sposoby na to, aby w chwilach zmęczenia w ciągu dnia w zdrowy sposób umieć sobie z nim radzić, zamiast sięgać po kawę czy relaksować się, przeglądając witryny mediów społecznościowych.

Zjadacze czasu, czyli na co najczęściej tracimy czas w ciągu dnia. Według danych OECD roczny czas pracy w Polsce jest wyższy niż w innych krajach. Polacy spędzają w pracy średnio 1929 godzin w roku. Jak przekłada się to na naszą efektywność?

Z badania Sedlak&Sedlak „Czy marnujesz czas w pracy?" wynika, że aż 69 proc. osób korzysta w czasie pracy z Internetu w celach prywatnych, 49 proc. robi sobie dodatkowe (pozaregulaminowe) przerwy na posiłek, kawę czy herbatę. Wśród najczęściej pojawiających się odpowiedzi znalazły się również prywatne rozmowy telefoniczne (38 proc. badanych) oraz plotki (34 proc.).

Nie zawsze zastanawiamy się nad tym, jak odpowiednia ilość snu i jego jakość wpływają na naszą codzienną efektywność. Sen i praca idą w parze, ponieważ wysypiając się, jesteśmy w stanie osiągnąć lepsze wyniki w ciągu dnia. Z kolei przez nieefektywną pracę musimy poświęcać godziny, które moglibyśmy przeznaczyć na odpoczynek w nocy. I tak koło się zamyka.

Podsumowując, dzięki odpowiedniej równowadze pomiędzy efektywną pracą w ciągu dnia a odpowiednią ilością regenerującego odpoczynku w nocy możemy sprawić, że będzie nam łatwiej sprostać wyzwaniom i cieszyć się dobrym samopoczuciem każdego dnia!