1. Uważaj na kapiący tłuszcz!
Podczas grillowania mięs i kiełbas wytapia się z nich tłuszcz. Używając tradycyjnego grilla trzeba uważać, aby tłuszcz nie kapał na rozżarzone węgle, gdyż wydzielają się wówczas wyjątkowo toksyczne związki (tzw. WWA, czyli wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne). Można tego uniknąć grillując potrawy w folii lub na aluminiowych tackach lub też nad pojemnikiem zbierającym tłuszcz (po przesunięciu węgli na brzegi paleniska).

2. Grilluj nad żarem, nie nad ogniem
Ogień wytwarza zbyt wysoką temperaturę, w której tworzy się i ulatnia szczególnie dużo szkodliwych substancji. I łatwo o przypalenie potraw.

Materiały Prasowe

3. Marynuj mięso przed grillowaniem
Im krócej grillujemy, tym potrawy są zdrowsze. Marynowanie skraca czas potrzebny do obróbki termicznej mięsa.

4. Nie grilluj mięsa prosto z lodówki
Mięso kładzione na ruszt powinno mieć temperaturę otoczenia, ponieważ wtedy szybciej się upiecze i na pewno środek nie pozostanie surowy. Jeżeli przechowujemy je w lodówce, należy wyjąć je około pół godziny przed położeniem na grill. Dla krótszego grillowania można mięso wcześniej podgotować. Absolutnie nie należy grillować zamrożonych produktów, gdyż uniemożliwia to równomierną obróbkę termiczną i może się okazać, że choć z zewnątrz mocno przyrumienione, w środku będą całkowicie surowe.

5. Dbaj o higienę w plenerze
Niby oczywistość, ale czasem na pikniku zapominamy, że przed przygotowywaniem jedzenia trzeba zawsze umyć ręce. Zwłaszcza doglądając grilla między meczem siatkówki a rozbijaniem namiotu…
O zatrucie pokarmowe będzie też nietrudno, jeśli mięso przeznaczone na grill będzie przez kilka godzin czekać w upale. Jeżeli nie możemy skorzystać z lodówki, przechowujmy żywność w torbach termoizolacyjnych.

Materiały Prasowe

6. Zadbaj o paliwo, jeśli używasz tradycyjnego grilla
Unikaj grillowania nad drewnem z drzew iglastych – zawiera ono żywicę i olejki eteryczne, które pod wpływem temperatury zamieniają się w silnie toksyczne związki. Lepsze będzie drewno z drzew liściastych lub węgiel drzewny. Przy brykiecie pozostaje ryzyko, że do jego produkcji użyto toksycznych składników.

7. Rozpałka – najlepiej sam papier
Podobnie jak z paliwem, sztuczne podpałki mogą wydzielać szkodliwe opary. Najlepiej do rozpalenia grilla użyj niezadrukowanego białego papieru i zapałek.

8. Kupujesz grill – zastanów się nad rodzajem
Grille elektryczne i gazowe pozwalają uniknąć ryzyka tworzenia się toksycznych związków z połączenia tłuszczu i dymu (grill gazowy powinien być wyposażony w pojemnik odprowadzający wytopiony tłuszcz). Jednocześnie takie grille często posiadają pokrywy, które skracają czas obróbki termicznej i ułatwiają równomierne opiekanie potraw.
Jednak miłośnicy grilli tradycyjnych mogą również grillować zdrowo, jeśli będą pamiętać o zastosowaniu technik zapobiegających kapaniu tłuszczu na żar.

9. Grilluj warzywa i owoce
Grillowane papryka, cukinia, kukurydza, fasolka szparagowa czy pomidory smakują przepysznie i stanowią doskonałe uzupełnienie tradycyjnie mięsnego grillowego menu. Warto sprawdzić też smak grillowanych jabłek, bananów czy brzoskwiń.

Materiały Prasowe

10. Grillowane mięsa podawaj z sałatkami
Będzie smaczniej, zdrowiej dla wątroby i unikniesz w ten sposób uczucia ciężkości, które towarzyszy zwykle spożyciu dużej ilości mięsa. Najlepsze będą lekkie sałatki przygotowane na bazie sałaty (zwykłej lub lodowej) albo kapusty pekińskiej oraz pomidorów i ogórków.