Naukowcy twierdzą, że nie powinno to dziwić. Z niebieskim kojarzymy niebo, morze, ale i klasyczne dżinsy, a nawet Picasso stworzył cykl obrazów opartych na tej tylko barwie. Niebieski spotykamy na każdym kroku. Ale badacze mają znacznie więcej argumentów, dla których ludzie wybierają właśnie ten kolor, mówiąc o ulubionym.

Niebieski to kolor, który występuje wszędzie - w sztuce, we florze i faunie, w dodatkach dekoracyjnych. W badaniu na ulubioną barwę, przeprowadzonym na Uniwersytecie Newcastle wzięło udział ponad 2000 osób. Bez względu na płeć ponad 80 procent ludzi wskazało na niebieski. Na drugim miejscu, zwłaszcza u kobiet znalazł się czerwony.

Nie przez przypadek właśnie kolor niebieski stosowany jest przy wszelkiego rodzaju terapiach antydepresyjnych, a także przy walce przeciwko złemu samopoczuciu - zwłaszcza pojawiającemu się zimą. Poza tym ma wielki wpływ na kreatywność umysłu.

Do takiego wniosku doszło dwóch naukowców z Uniwersytetu British Columbia w kanadyjskim Vancouver.

Ze wszystkich przeprowadzonych przez nas badań wynika, że ludzie, którzy mają w komputerach niebieskie tło, myślą znacznie szybciej, lepiej kojarzą i wykazują większą kreatywność - napisali.

Jednak i czerwony odgrywa ważną rolę. To właśnie on powoduje, że wzrasta postrzeganie detali, dlatego właśnie stosowany jest przez nauczycieli do korekcji błędów. Ale jednocześnie czerwony jest barwą związaną z niebezpieczeństwem, wzbudza chęć unikania ryzyka. Niebieski z kolei jest łagodny, daje nam nadzieję, że mamy jeszcze czas, co jest niezwykle ważne w procesie pracy mózgu - dodał jeden z nich.