W ostatnich latach mówi się głośno o tym, że czytamy coraz mniej i coraz rzadziej. Organizatorzy akcji "Książki na podryw", prowadzonej przez portal Audioteka.pl i Grupę Entropia Słowa chcą przełamać ten schemat i zaprezentować korzyści, które wynikają z obcowania z różnorodną literaturą. Do czytania zachęcają w sposób niecodzienny, bo pokazują, że książka pod pachą może być jak róża - romantyczna, zmysłowa i pociągająca.

Dla 2 na 3 Polaków dzięki książce partner staje się bardziej atrakcyjny, dowodzą badania przeprowadzone dla audioteka.pl wśród użytkowników portalu randkowego Przeznaczeni.pl. Blisko 85 procent respondentów uważa, że wspólne czytanie i słuchanie książek może służyć wzmocnieniu związku, a 7 na 10 badanych przyznaje, że w trakcie spotkań rozmawia właśnie o książkach. Z kolei na randkę z molem książkowym wybrałoby się ponad trzy czwarte pytanych. Okazuje się więc, że czytanie książek jest w mniemaniu Polaków bardzo atrakcyjne.

Ta inicjatywa pokazuje książkę w innym świetle, że może być pretekstem do flirtu, podrywu, rozmowy, a może romansu, a nie tylko czymś nudnym. Obcowanie z literaturą to nie tylko pozyskiwanie informacji o świecie czy rozrywka, ale także bogate źródło wiedzy o relacjach między ludźmi, postawach i uczuciach. Identyfikując się też z jakąś książką mówimy, kim jesteśmy i jaki jest nasz system wartości - powiedział Łukasz Kosman, dyrektor zarządzający Audioteka.pl.

Inicjatywie przyświeca wiele zabawnych pomysłów. Jednym z zaproszonych gości był Bartosz Szurik, który zachęcał do tworzenia autorskich audiobooków, ze specjalną ścieżką dźwiękową, którą stworzył wraz z przyjaciółmi dla swojej ukochanej. Interesujący pomysł pozytywnie wpłynął na ich relacje - dodał.

Do promocji czytelnictwa pod hasłem "Książka na podryw" przyłączyło się wiele osobowości ze świata mediów, kultury i sportu, m.in.: Agata Passent, Monika Richardson, Zbigniew Zamachowski, Krzysztof Ziemiec, Wojciech Fibak, Maciej Orłoś, Maria Sadowska, Magdalena Schejbal, Szymon Majewski, Katarzyna Montgomery, Bartek Topa, Katarzyna Żak, Cezary Żak, Grażyna Wolszczak, Borys Szyc, Małgorzata Pieczyńska oraz Łukasz Simlat.

Myślę, że podrywanie na książkę jest bardzo skuteczne. Sama zawsze wolałam facetów, którzy czytają i mają coś więcej do powiedzenia od tych mało myślących szpanerów, zafiksowanych na swoim wyglądzie chociażby. Wspólne czytanie obok siebie, każdy swoją książkę, jest bardzo romantyczne, a czytanie sobie nawzajem nagłos jest naprawdę niezwykle zmysłowe - powiedziała Agata Passent.

Mężczyzna, który czyta książki to wabik na kobiety, co potwierdziły zresztą badania. Nie wiadomo, czy ci mężczyźni, którzy chodzą z książką pod pachą na pewno ją przeczytali, ale jeśli w ten sposób chcą zrobić dobre wrażenie, a nie nowym modelem samochodu, to już zyskują w moich oczach. Z doświadczenia z kolei wiem jak bardzo wspólne czytanie jest seksi. Zdarza mi się czytać mojemu partnerowi w podróży książkę, którą właśnie czytam i dzięki temu droga mija nam niezauważalnie. Mamy o czym rozmawiać, przy czym wspólnie się śmiać i cieszyć. Dlatego właśnie wspólne czytanie ma sens - zdradziła Katarzyna Montgomery.

Wszyscy zaproszeni do współpracy "Ambasadorzy Słowa" zgodzili się wystąpić w akcji pro bono. Zaproponowali także tytuły książek, których fragmenty przygotują w formie audiobooków, pozostałą część przeczyta wybrany lektor. Limitowana edycja audiobooków "Książki na podryw" zostanie wydana na dyskach przenośnych w formacie MP3 i będzie dostępna dla zainteresowanych do pobrania przez Internet oraz telefony komórkowe.

Mam nadzieję, że w ten kreatywny sposób zapoczątkujemy modę na słuchanie audiobooków oraz przyczynimy się do nawiązania głębszych relacji międzyludzkich. Wierzymy, że stworzona przy pomocy wyjątkowych osobowości seria 'Książki na podryw' pozwoli na ukazanie korzyści płynących z literatury oraz zachęci odbiorców do korzystania z książek i audiobooków - powiedział Artur Wolski - Grupa Entropia Słowa.

Całość dochodu ze sprzedaży nagranej unikalnej kolekcji "Książka na podryw" zostanie przekazana przez Audioteka.pl na cele statutowe fundacji, której wybór zostanie ogłoszony przy okazji obchodów Światowego Dnia Książki w dniu 23 kwietnia br.

"Książka na podryw" to nie pierwsza taka akcja promująca czytelnictwo. Sporą popularność zdobyła także kampania społeczna "Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka", która na Facebooku ma już ponad 43 tys. fanów.