6 i 7 października w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie będzie można obejrzeć niezwykły eksponat - parowóz serii Pm36 nr 2, nazywany z racji swojego wyglądu "Piękną Heleną". Jest to bowiem bardzo efektowny, jeden z najładniejszych zabytkowych parowozów Europy. I mimo, że liczy sobie prawie 74 lata, nadal wygląda bardzo atrakcyjnie.

Lokomotywa, która przyjedzie z okazji 80-lecia otwarcia Muzeum Kolejnictwa, będzie cały czas "pod parą". Obsługiwało ją będzie pięć osób. Noc spędzi w parowozowni na Odolanach.

Miłośnicy kolejnictwa pokonują setki kilometrów, żeby zobaczyć ten wspaniały parowóz w ruchu. Dlatego otoczona kłębami pary, sapiąca i turkocząca "Piękna Helena" jest ozdobą różnych imprez, a filmy z jej udziałem można znaleźć na portalu youtube.

Rodowód parowozu "Piękna Helena" sięga międzywojennej Polski. W 1937 roku w pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie zbudowano dwa parowozy tej serii, przeznaczone do obsługi lekkich pociągów pospiesznych o masie do 300 t. Konstrukcja parowozu serii Pm36 była jednym z największych osiągnięć polskiej techniki kolejnictwa w tym okresie.

Pierwszy z nich - Pm36 nr 1 był wyposażony w opływową obudowę, zmniejszającą o 48 proc. opór powietrza przy dużych prędkościach, na Światowej Wystawie Techniki w Paryżu zdobył złoty medal. Był to olbrzymi sukces polskiej myśli technicznej. Lokomotywa ta była bardzo znana, ponieważ do wybuchu II wojny światowej prowadziła słynny "Nord Express" na odcinku Kutno-Poznań-Zbąszyń. W latach 1939-1945 Niemcy pozbawili ją otuliny aerodynamicznej i nadając numer 18 601 oddali do dyspozycji placówki badawczej w Grunewald. Po zakończeniu wojny została zabrana przez Rosjan i nie powróciła do polskich kolei.

Parowóz o symbolu Pm36 nr 2 został natomiast przekazany do lokomotywowni Lwów, gdzie pracował do 1944 roku, a następnie został ewakuowany przez Niemców do Austrii. Wrócił do Polski w 1947 roku i w Parowozowni Ostrów Wielkopolski był używany do lekkich pociągów osobowych i pośpiesznych. Po zakończeniu służby na PKP, lokomotywa została skreślona z jej stanu, a w 1973 roku przekazano ją do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. W 1995 roku parowóz, przy okazji 150-lecia kolejnictwa został poddany generalnemu remontowi w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) w Pile. Doprowadzony do stanu czynnego, został użyczony przez Muzeum - Parowozowni w Wolsztynie do prowadzenia pociągów "retro".

"Piękna Helena" jest częstym gościem na imprezach odbywających się w całym kraju. Tylko w tym roku ciągnęła specjalne pociągi, takie jak: "Pirat" z Poznania do Kołobrzegu (maj), Flota Wielkopolski II na trasie Poznań-Bydgoszcz-Gdańsk (30 lipca), podczas VII edycji Parowozjady w Skansenie Zabytkowego Taboru Kolejowego w Chabówce (27 sierpnia).

W Warszawie była obecna w ramach obchodów X Dni Transportu Publicznego w dniu 18 września, kiedy dzielnie ciągnęła dwa pociągi relacji Warszawa Zachodnia-Pruszków-Warszawa Zachodnia. Zainteresowanie przejażdżką "Piękną Heleną" było ogromne. Chętni na przejazd czekali w długiej kolejce. Warto było, bo podróż, nawet krótka w wagonie, prowadzonymi przez ten wspaniały parowóz, to prawdziwa uciecha.

W dniu 6 października rano parowóz przyjedzie do Muzeum Kolejnictwa, a po południu odjedzie do Odolan. Dzień później będzie w Muzeum Kolejnictwa do godzin popołudniowych.