Warszawa

Caracal czy Black Hawk? Który śmigłowiec lepszy? OPINIE EKSPERTÓW

11 października 2016, 15:56
Caracal i Black Hawk to maszyny różniące się wielkością, udźwigiem i zasięgiem, trudno je porównywać – mówią publicyści specjalizujący się w technice wojskowej. Termin dostawy pierwszych maszyn do końca roku uważają za realny, zaznaczając, że pozostaje pytanie o wyposażenie śmigłowców, które w wersji do zadań specjalnych otrzymują niestandardowe wyposażenie.
Caracal i Black Hawk to maszyny różniące się wielkością, udźwigiem i zasięgiem, trudno je porównywać – mówią publicyści specjalizujący się w technice wojskowej. Termin dostawy pierwszych maszyn do końca roku uważają za realny, zaznaczając, że pozostaje pytanie o wyposażenie śmigłowców, które w wersji do zadań specjalnych otrzymują niestandardowe wyposażenie. / Shutterstock
Po fiasku rozmów ws. śmigłowców Caracal szef MON Antoni Macierewicz zapowiedział dostarczenie śmigłowców Black Hawk Wojskom Specjalnym.
Tematy:
francja wojsko Polska wyposażenie sprzęt helikopter śmigłowiec Armia komandosi PZL-Mielec Caracal Airbus Helicioters Sikorsky Antoni Macierewicz Black Hawk Wojska Specjalne MON USA

Powiązane

Komentarze(117)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • seryjny samobójca
    2016-10-11 17:10:55
    no peowcy cza bedzie oddac łapówę za carakale i dlatego ten strach w oczach
    140
    pokażodpowiedzi (6)
  • mm
    2016-10-11 16:34:29
    Czyli: kupujemy śmigłowiec mniejszy, o gorszych parametrach, niedostosowany do konkretnych potrzeb wojsk specjalnych i który gdybyśmy chcieli odpowiednio doposażyć musielibyśmy biegać po prośbie do USA. Przy okazji wchodzimy w spór z Francuzami ale czego się nie robi żeby zrobić dobrze Amerykanom a przy okazji dać się wykazać mieleckim posłom PiS. Ręce już opadają jak czyta się o decyzjach tego rządu, logiki zero :-(
    356
    pokażodpowiedzi (8)
  • KRAKOWIAK
    2016-10-11 16:49:42
    Jak Putin patrzy na Caracale to śmiech go ogarnia, ten złom byłby dobry w II wojnie światowej, którą Francja przerżnęła z Niemcami w oka mgnieniu, wcześniej zdradziwszy sojusznika Polskę. Kto raz zdradził zawsze zdradzi. Tramwaje polskie KRAKOWIAK to cudo światowe, i takie bedą polskie śmigłowce. V KOLUMNA do budy !!
    175
    pokażodpowiedzi (6)
  • abc de
    2016-10-11 17:50:48
    Za tyle szmalu lepiej miec maszyne wyprobowana w boju, a nie jakis eksperyment francuski.
    98
    pokażodpowiedzi (5)
  • Skuba
    2016-10-11 18:28:28
    Nie chodzi o jakość śmigłowców o ich dane, ani o miejsca pracy! Macierewiczowi i Szydło chodzi wyłącznie o to, żeby dowalić Platformie i powiedzieć, żę "kierowała się obcym interesem"! Co do meritum sprawy - lepsze amerykańskie czy frncuskie, nie zabieram głosu.
    162
  • Jajacek
    2016-10-11 17:52:45
    Te Black Hawk-i, które zamawia Macierewicz nie nadają się jako uzbrojenie wojsk specjalnych. To taki sobie transportowiec dla ratownictwa morskiego. Nie wiadomo, czy Amerykanie pozwolą Polsce dozbajać go w/g fochów Macierewicza. Mogą postawić warunek, ze dozbrojenie odbędzie się w USA. OJ BĘDĄ KŁOPOTY, BĘDĄ.
    83
    pokażodpowiedzi (2)
  • patriota
    2016-10-11 17:06:58
    dalej na kolanach przed usa !!! kazdy rzad, !!! polska to kolonia usa
    116
    pokażodpowiedzi (2)
  • toja
    2016-10-11 16:45:38
    Według mm wielka logika kryje się za promowaniem miejsc pracy we Francji.
    55
    pokażodpowiedzi (2)
  • r46
    2016-10-11 16:56:17
    "mm" zapoznaj się z wypowiedziami tych co się znają a nie tylko tych z PO.
    43
  • jula
    2016-10-11 16:50:10
    Czyli co ? Może zamówimy porządne śmigłowce o dużym udżwigu ,dużej ładowności o dużym zasięgu i do tego sprawdzone w warunkach występujących w naszym kraju .Pustynie mamy Błędowską i nie jest ona Saharą ani Kara Kum ani Kizył Kum . Po prostu kupmy od starych wypróbowanych przyjaciół Rosjan .
    46
    pokażodpowiedzi (1)
  • klekot
    2016-10-11 22:19:51
    mm jesteś jak ameba,zero umysłu. Nie masz pojęcia o lotnictwie to stul gębę . Zapytaj się kochanych żabojadów za ile sprzedają swoje złomy innym krajom a za ile chcieli nam. O reszcie nie warto dyskutować ,zwyczajnie nie zrozumiesz .
    10
  • Żądło
    2016-10-11 18:47:49
    Pisowcy Black Hawk z Mielca to wersja międzynarodowa, pozbawiona wyposażenia i uzbrojenia, na którego eksport musi wydać zgodę rząd Stanów Zjednoczonych. Poza tym jest mniejszy od Caracala, może zabrać 12-16 żołnierzy.
    12
    pokażodpowiedzi (2)
  • gutek
    2016-10-11 20:01:10
    Black Hawki nie lata nocą . Nasze Wojsko w nocy śpi a wróg czuwa to pasuje jak ulał do "doktryny wojennej" słynnego antka maciarewicza
    61
    pokażodpowiedzi (2)
  • zbysh
    2016-10-11 20:31:41
    Po paprańcy chcieli *********** w porę ,ich zatrzymali .oni nie myślą po polsku.
    14
    pokażodpowiedzi (1)
  • Walther
    2016-10-11 19:48:12
    Amerykańskie takie ładne, czarne i nie latają w nocy - idealne dla wojska przecież w nocy się nie lata :)
    10
    pokażodpowiedzi (2)
  • annab
    2016-10-11 20:40:54
    musimy zrównać z ziemią wszystko to co zrobiła platforma -to doktryna wielkiego stratega.Kiedy zaczną zwijać asfalt z autostrad?
    63
  • cd
    2016-10-11 19:34:42
    Prawdopodobnie chodzi tylko i wyłącznie o miejsca pracy w Mielcu i wizy amerykańskiego "przyjaciela". Jeśli chodzi o przydatność dla armii to fakty mówią same za siebie - tylko i wyłącznie Caracal. Tylko offset mógł wyeliminować Francuzów, więc skorzystano z tego.
    52
  • mac
    2016-10-11 19:52:56
    Porównywalny tytuł: "VW Transporter, czy VW Golf - który lepszy?" Tyle w temacie...
    2
    pokażodpowiedzi (1)
  • Ja
    2016-10-11 17:54:17
    nie da się ich porównać, służą do różnych zadań co za debil z tego pismaka
    7
    pokażodpowiedzi (1)
  • r46
    2016-10-11 17:09:40
    mm zapomniałeś dopisać,że wstyd na cały świat.
    105
  • Marian
    2016-10-11 22:51:52
    RÓŻNE OPINIE CZY CI WSZYSCY ZNAJĄ DANE TECHNICZNE AMERYKANSKIEGI CHELIKOPTERU?-NIE,ALE INNA SPRAWA MUSIMY PRZEPŁACAĆ ZA CARACALE I TO NIE SAMOWITA SUMA WIADOMO ZE JE SIĘ SPRZEDAJE GDZIE INDZIEJ TANIEJ ALW DLACZEGO AKURAT DLA POLSKI PODNIOSŁO SIĘ CENĘ?-JAKOŚ NIE KTORZY PACZA NA TO PRZEZ PALCE I CHCĄ DALEJ CARACALE,DLACZEGO NIE MIAŁEŚ PIENIEDZY JEŹDZIŁO SIĘ MAŁYM FIATEM,TO DLACZEGO SIĘ NIE ROZUMI ,A PO CO PRZEPLACAC,AMERYKAŃSKIE CHELIKOPTERY SĄ JUŻ SPRAWDZONE WIELOKROTNIE I MAJĄ DOBRĄ OPINIĘ JAKOŚCIOWO SĄ BARDZO DOBRE DLATEGO NASZ A.MACIEREWICZ ZAMÓWIŁ JE,BRAWO PIS.
    0
  • iann
    2016-10-11 20:13:30
    Antoniego tez sie postawi przed Trybunalem, za sprzeniewierzanie sie polskim interesom i wyrzucenie kilkudziesieciu milionow zlotych ktore to trzeba bedzie oddac airbusowi za zla wole w negocjacjach. Ale przynajmniej bedziemy mieli gorszy smiglowiec, bo armia wyraznie powiedziala co chce i dlaczego. Tyle ze sekta pisuarow wie lepiej niz armia bo teraz zwiazkowcy decyduja o jakosci wyposazenia armii.CZekam tylko az nastepny koles z pisu bedzie mila fabryczke z miotlami-gwarantuje z e w przyszlym roku takiez miotly dostanie nasza armia, bo to nasza polska miotla. Ten oblakaniec - minister obrony musi odejsc a jego nazwisko wymazac ze wszystkich dokumentow i wszystkich dookola przeprosic...
    9
    pokażodpowiedzi (2)
  • vh
    2016-10-11 19:35:15
    Moim skromnym zdaniem ani te ani te - szczerze do transportu wolalbym rosyjskie Mi-38 z silnikami P&W z Kanady i do tego dorobic nasza polska awionike (nie oszukujmy sie - smiglowca nie zrobimy - nie mamy technologi ani doswiadczenia). Caracale nie sa zle w osiagach ale sa drogie - powinnismy zamiast uniwerslanych maszyn do wszystkiego kupic kilka roznych maszyn specjalizowanych nawet jesli koszty utrzymania beda nieznacznie wieksze.
    3
    pokażodpowiedzi (1)
  • ktoś
    2016-10-11 19:26:28
    Renaut robił silniki (-;
    0
    pokażodpowiedzi (2)
  • vujek
    2016-10-11 22:11:10
    Nawet mała Słowacja zakupiła większą i bardziej zaawansowaną wersję. Wstyd, że społeczeństwo daje się otumanić a wojsko zastraszyć i kupujemy coś co nie nadaje się na współczesne pole walki.
    3
  • zenon maciaszczyk
    2016-10-14 16:32:59
    Czytałem specyfikacje obu maszyn, Cracal ma zasięg 800 km a Blachawk 2100 km, to co się tu pisze to czysta ściema. Oto specyfikacja wg anglojęzycznej wikipedii. (średni koszt Blackhawka z 2012 roku to 21 milionów USD za sztukę) Trzeba dodać, że Blackhawk jest helikopterem opancerzonym, podczas gdy Caracal może zaoferować żołnierzom jedynie pancerne siedzenia. Caracala można zestrzelić z karabinu maszynowego, takie zdarzenie miało miejsce w Meksyku, podczas walk z przemytnikami narkotyków. Dlatego caracale nie są helikopterami bojowymi, trzeba je do tego specjalnie opancerzać, co kosztuje dodatkowe pieniądze, zwiększa ciężar, zużycie paliwa, zasięg. A propo zasięgu, w przypadku helikoptera Blachawk używa się sformułowania combat radius, czyli maksymalny dystans od bazy, to prawie 600 km w jedną stronę, czyli 1200 km w obie. Taki jest prawdziwy zssięg Blackhawka, a Caracala tylko 800 km. Maksymalny dystans jaki pokonuje Blackhawk z dodatkowymi zbiornikami to 2200 km, Caracal tylko 1300. Wszystko w specyfikacji, dziennikarze kłamią, czytajcie sami, najlepiej po angilesku! Specifications UH-60L Blackhawk General characteristics Crew: 2 pilots (flight crew) with 2 crew chiefs/gunners Capacity: 2,640 lb (1,200 kg) of cargo internally, including 11 troops or 6 stretchers, or 9,000 lb (4,100 kg) (UH-60L) of cargo externally Length: 64 ft 10 in (19.76 m) Fuselage length: 50 ft 1 in (15.27 m) Fuselage width: 7 ft 9 in (2.36 m)) Rotor diameter: 53 ft 8 in (16.36 m) Height: 16 ft 10 in (5.13 m) Disc area: 2,260 ft² (210 m²) Empty weight: 10,624 lb (4,819 kg) Max. takeoff weight: 23,500 lb (10,660 kg) Powerplant: 2 × General Electric T700-GE-701C turboshaft, 1,890 hp (1,410 kW) each Performance Never exceed speed: 193 knots (222 mph; 357 km/h) Maximum speed: 159 kn (183 mph; 294 km/h) Cruise speed: 150 kn (170 mph; 280 km/h) Combat radius: 368 mi (320 nmi; 592 km) Ferry range: 1,380 mi[146] (1,200 nmi; 2,220 km) with ESSS stub wings and external tanks[148] Service ceiling: 19,000 ft (5,790 m) Rate of climb: 1,315 ft/min[149] (4.5 m/s) Disc loading: 7.19 lb/ft² (35.4 kg/m²) Power/mass: 0.192 hp/lb (158 W/kg) To samo dla Caracala General characteristics Crew: 1 or 2 (pilot + co-pilot) Capacity: 1 chief of stick + 28 troops or 5,670 kilograms (12,500 lb) payload Length: 19.5 m (64 ft 0 in) Height: 4.6 m (15 ft 1 in) Empty weight: 5,330 kg (11,751 lb) Gross weight: 11,000 kg (24,251 lb) Max takeoff weight: 11,200 kg (24,692 lb) Powerplant: 2 × Turboméca Makila 2A1 turboshaft engines, 1,776 kW (2,382 hp) each Main rotor diameter: 16.20 m (53 ft 2 in) Main rotor area: 206.1 m2 (2,218 sq ft) Performance Maximum speed: 324 km/h (201 mph; 175 kn) in level flight Cruising speed: 285 km/h (177 mph; 154 kn) Never exceed speed: 324 km/h (201 mph; 175 kn) Range: 857 km (533 mi; 463 nmi) Ferry range: 1,325 km (823 mi; 715 nmi) Service ceiling: 6,095 m (19,997 ft) Rate of climb: 7.4 m/s (1,460 ft/min)
    0
  • rocznik x
    2016-10-12 17:43:10
    kto,komu i ile dał w łapę, że kupujemy puste pudło do latania w dwa dni jako śmigłowiec bojowy podczas gdy inni negocjowali kilka lat? Takie wydarzenia jak w Narodowej na wschodzie i zachodzie miały miejsce już w latach 1930 - 1955, ale na próżno słowa prof. Bartoszewskiego: "Uczmy się historii abyśmy nie musieli jej powtórnie przeżywać". Prezes i Sfora nie mogli się o tym dowiedzieć ani w umiłowanej publicznej ośmioklasowej podstawówce, ani na niematuralnej wówczas religii
    0
  • Obywatel PL
    2016-10-12 13:56:09
    Zolnierzy bedziemy przemieszczac black hawk-ami, a sprzet za nimi PKS-em Brawo PiS i Panie Macierewicz!
    2
  • KOD
    2016-10-14 16:01:31
    CIEKAWE DLACZEGO PLATFUSY TAK MOCNO PILOTUJA ZA FRANCUZAMI CZY DOSTALI COS NA BOKU I TO NIE MAŁO ? ...BO TO TAK WYGLADA ......
    0
  • maciaszczyk
    2016-10-14 17:08:12
    Wg angielskojęzycznej wikipedii Blackhawk ma zasięg operacyjny (tzw. combat radius) 600 km "tam" i tyle samo z powrotem, czyli 1200 km na jednym tankowaniu. Dla caracala zadsięg "tam" tylko 400 km, razem 850 km. Zasięg maksymalny na dodatkowych zbiornikach Blackhawk 2200 km, Caracal 1350 km. Koszt 1 sztuki caracala to 21 milionow USD (średni koszt zapłacony za caracala w 2013 roku), koszt 1 sztuki Blackhawk to 20 milionów USD (średni koszt jednej sztuki zapłacony w 2012 roku), poza tym maksymalny zasięg Blackhawka to 2200 km z dodatkowymi zbiornikami, a Caracala 1350 km. Caracal został zaprojektowany jako helikopter do poszukiwań i ratowania ludzi, a Blackhawk jako helikopter bojowy. Stąd Blackhawk ma opancerzenie, a Caracal nie ma opancerzenia, jest nieodporny na ostrzał z karabinu. Jedna sztuka Caracala została strącona w Meksyku z karabinu przez gang narkotykowy. Caracal nIgdy nie brał udziału w walce, nie jest do walki przystosowany, bo nie ma opancerzenia, a gdyby je zamówić, to znacznie podwyższyłoby jego koszt, zużycie paliwa i zmniejszyło też jego osiągi, np. zasięg. Po co komu opancerzony Caracal, którym można byłoby dolecieć do granic województwa, a potem musiałby wracać do bazy? Żołnierzom w Caracalu można byłoby założyć pancerne siedzenia, to wszystko, ale ostrzał i tak jest dla helikoptera Caracal śmiertelnie niebezpieczny. Kupilibyśmy helikopter bojowy, z założenia nie nadający się do walki. W początkowym stadium negocjacyjnym oficjele rządu PO-PSL mówili, że koszt Caracala bierze się stąd, że kupiono wersję dla generałów, że to tzw. salonki. Oczywiście nie mogło to ponad dwukrotnie podwyższyć ceny caracala. To jedna wielka sciema. NIe da się racjonalnie wytłumaczyć, dlaczego Caracal dla Polaków miał kosztować dwukrotnie więcej, niż dla Meksyku czy Brazylii. Uwaga na artykuły w prase, dziennikarze celowo podają nieprawdziwe osiągi obu maszyn, ich ocena faworyzuje w nieuczciwy sposób Caracale.
    0
  • cytat
    2016-10-12 18:47:26
    Caracal to bardzo stara konstrukcja, jest to wersja rozwojowa maszyny Puma, która weszła do produkcji w 1968r! Od 1978 produkowano jej wydłużoną wersję Super Puma, a wojskowe wersje Super Pumy nazwano później cougar. Kiedy Cougar otrzymał nowoczesną awionikę, a niektóre jego metalowe elementy zastąpiono plastykowymi, zmienił nazwę na Caracal.
    0
    pokażodpowiedzi (1)
  • Antoś Brzoza
    2016-10-12 20:30:30
    Witamy w The Banana Republic!
    0
  • realista
    2016-10-13 15:33:19
    Artykuł jak zwykle pełen przekłamań. Po pierwsze oba helikoptery bazuja na starszych konstrukcjach ale skoro podajecie, że Caracal w obecnej wersji pochodzi z 2000 to dlaczego nie wspomnicie, że Black Hawk w oferowanej wersji pochodzi z 2010? Podobnie porównujecie parametry ciężkiego śmigłowca jakim jest Caracal z Black hawkiem, który jest smigłowcem średnim. Wasze porównanie ma się mniej więcej tak jakby ktoś porównywał motor z samochodem. Poza tym jak zwykle kłamiecie bo rząd nie anulował kontraktu dlatego, że francuskie helikoptery są złe czy gorsze bo nie są ale dlatego, że poprzedni korupcyjny rząd zawarł wyjątkowo niekorzystną umowę. Pojedynczy Caracal miał być droższy niż najnowszy Dreamliner, a francuzi nie oferowali niczego poza zatrudnieniem paru malarzy w Łodzi. Cała produkcje, a później serwis miały być realizowane we Francji. Polska nic by nie skorzystała na tym, a jeszcze sporo by przepłaciła za niezły ale jednak przewartościowany sprzęt. To co podają teraz Francuzi jest ewidentnie zwyczajnym kłamstwem i każdy mający jakieś pojęcie o biznesie produkcyjnym wie, że nie realne byłoby uruchomienie choćby tysiąca miejsc pracy w Polsce w mniej niż 5 lat. Poza tym cóż ci ludzie mieliby robić skoro Airbus zamierzał zatrudnić tylko malarzy? Francuzi chciali przede wszystkim ocalić 3 tysiące własnych miejsc pracy co miał im zapewnić ten kontrakt. Jak tez będzie wygladał Hollande przed swoimi wyboracami gdy sie okaże, że jego nieudolna polityka sprawiła utrate 3 tys miejsc pracy i to na pare miesiecy przed wyborami. osobiście i tak uważam, że Francuzi to bezmyślni idioci skoro przez swoją głupotę właśnie wykluczyli się z kilkunastu kolejnych jeszcze bardziej wartościowych kontraktów jak na różnego rodzaju łodzie, na kilka typów rakiet i pocisków manewrujących, samolotów vip, kolejnych kontraktów na śmigłowce itd
    2
  • nina
    2016-10-11 21:59:54
    Kupuja smiglowce przestarzale,ktore nie moga latac w nocy,smiglowce ktorych konstrukcja byla nowoczesna w wojnie koreanskiej i wietnamskiej,troche unowoczesnili i my bez offsetu,bez przetargu kupulemy,ciekawe czy to znajomy lobbysta przyczynil sie do tego zakupu. To jest dramat dla polskiej armii.
    2
    pokażodpowiedzi (2)
  • Sargeant
    2016-10-16 08:04:32
    Wystarczy porównać starego Black Hawka z nowoczesnym Eurocopter EC725 Super Cougar ( bo takim jest Caracal) i widać różnicę. Jednak wolimy przerobione powietnamskie badziewie nad nowoczesne technologie. Gratulacje dla idioty Ministra Sił Zbrojnych.
    3
    pokażodpowiedzi (1)
  • rocznik x
    2016-10-22 23:47:22
    Powoli wyjaśnia się dlaczego miały być Caracale, jak ktoś wie to niech mi napisze czym pan Macierewicz (znawca nauk wszelkich) zastąpi wycofywane z ratownictwa morskiego Mi - 14, balonikami z helem? Może asystent coś wymyśli? Ukrainie raczej prezes nie sprzedawał żadnej firmy lotniczej wiec gdzie chce produkować wspólne śmigłowce?
    0
    pokażodpowiedzi (1)
  • mariana131
    2016-10-14 03:31:19
    putinowscy pisagenci w akcji, od minusowania glowa ich rozbolala bo ciagle musza szukac instrukcji - nie sa od myslania
    2
  • Artur
    2016-10-13 06:56:30
    Na misje z czym pkkecimy?
    0
  • wacuś
    2016-10-12 07:17:10
    Co jest z OFFSETEM?
    0
  • mariana131
    2016-10-14 03:39:13
    pisagentow na wszelki wypadek nie poinstruowano ze Blackhawki to stary amerykanski zlom z przed 45 LAT produkowany w Polsce ale przynoszacy zyski wlascicielowi tzn firmie zbrojeniowej Lockheed z ktora Putin i Maciorszczykow utrzymuja tajemnicze stosunki.
    2
  • Żądło
    2016-10-11 19:14:56
    Macierewicz rozmawiał z mistrzem produkcji, teraz czeka na rozmowę z kimś z USA.
    2
  • emma2000
    2016-10-11 22:59:17
    Black Howkiem (wersja dla Bhutanu, Polski i Czadu), to tylko MaciArewicz moze swoja dooope przewiezdz. Szkoda Polski.
    3
    pokażodpowiedzi (1)
  • Gorja
    2016-10-11 22:14:54
    Te śmigłowce mają zastąpić Mi 8 czyli najwieksze nasze śmigłowce black h mogę służyć jako śmigłowce wsparcia Minister M nie rozumie wielkości nie musi to być francuz byle mógł zabrać odpowiednią wagę i żołnierzy
    2
  • mop
    2016-10-15 16:50:12
    Do zbierania trupow z pola walki lepsze sa wieksze.
    1
  • myszka miki
    2016-10-13 00:13:10
    To nie jest wazne czy bron dla polskiego wojska jest dobra czy zla - najwazniejsze zeby byla polska, jak te kosy przekute dla kosynierow, ktorych to kos rosyjscy zolnierze bardzo sie bali, to moze i teraz beda sie bac.
    0
  • pawełek
    2016-10-15 06:18:47
    Na szkolenia i działania logistyczne zaplanowano aż 40% ceny caracala. Wiadomo, kto by szkolił. WSI i Komorowski... Szkolenia byłyby dla pilotów którzy i tak umieją latać i dla żołnierzy, do obsługi 1 karabinu maszynowego na jego pokładzie. No i jak się wsiada i wysiada z helikoptera. Koszt szkoleń i działań logistycznych: 6 miliardów złotych.
    0
  • rocznik x
    2016-10-12 17:53:50
    na razie kupujemy tańsze, ale bez wyposażenia,ponadto Francja jest najsilniejszą armią w Europie i silną gospodarką, a my zrywamy negocjacje bez odrobiny dyplomacji i kupujemy coś innego jak na bazarowym kramie, bo akurat jest gotowe i za dwa m-ce będziemy to mieć w armii.
    2
  • vb
    2016-10-12 11:08:03
    I ten i ten śmigłowiec to kupa złomu łatwa do zestrzelenia Stingerem.tyle tylko,że w przypadku BlackHawk mniej żołnierzy by zginęło.
    0
  • errg
    2016-10-16 10:36:30
    Platforma chciała kupić śmigłowce od Francji, która się ich pozbywa, bo są przestarzałe.
    5
    pokażodpowiedzi (1)
  • Piotr z Kanady
    2016-10-29 21:03:55
    Jest tyle roznych aspektow tego zakupu ze zapewne nikt kto nie widzial szczegolow kontraktu i specyfikacji oferowanych maszyn nie moze obiektywnie niczego ocenic.To moze byc mozliwe moze za 10-15 lat .... Mowimy to o kombinacji polityki, ekonomii i przydatnosci militarnej sprzetu. Wydaje mi sie ( kluczowym slowem jest tu "wydaje" ) ze majac na miejscu zaklady ktore moga produkowac i zapewnic serwis produkowanego sprzetu bardziej logiczny jest zakup sprzetu amerykanskiego, wielokrotnie juz sprawdzonego. Helikoptery francuskie sa stosunkowo nowe i drozsze. Stworzenie tasm produkcyjnych prze koncern airbus to na razie "golabki na dachu" a fabryki w Polsce, choc wlascicielami sa koncerny amerykanskie, to "wrobel w garsci" gwarantujace utrzymanie jak rowniez potencjalne zwiekszenie zatrudnienia. Te zaklady moga byc nawet w przyszlosci rozbudowane i stac sie baza do produkcji i serwisu helikopterow dla Europy srodkowo-wschodniej, ktorej kraje te sa obecnie w trakcie modernizacji uzbrojenia i chetnie przerzuca sie ze sprzetu rosyjskiego na sprzet zachodni. Ze wzgledu na roznice w cenie za jednostke ( Cracale nowsze, wieksze i drozsze ) bedzie mozliwy zakup wiekszej ilosci i wieksza dywersifikacja jednostek w zaleznosci od potrzeb poszczegolnych jednostek armii. W razie wybuchu wojny, chyba z Rosja, no bo z kim innym, i tak nam nic nie pomoze bo zarowno helikoptery jak i fabryki zostana prawdopodobnie zniszczone w pierwszych dniach konfliktu. Te zakupy to raczej na dzialania poza krajem, w ramach zobowiazan NATO......
    0
  • ilu
    2016-10-15 22:50:22
    Oszustwo na oszustwie: zasięg UH 60 2130 km EC 725 857 km promień działania 592km EC725 brak danych Masa startowa: UH 60 11113kg; EC725 11 000kg Masa własna: UH 60 , 4819kg; EC725 5330kg. UH 60 większa masa startowa, mniejsza masa własna. Lepsza dynamika., pułapy prawie identyczne.
    1
  • artur
    2016-10-13 07:52:18
    mniejsze czy większe nic nie daje najważniejsze żeby miały uzbrojenie które ochroni je przed atakiem ognia wroga i zadadzą w odwecie cios wrogowi. przykład rosji jak broni przyjaciela że nikt niema nic do powiedzenia i powiedzieli wara od syrii a u nas w nato ciągłe dyskusje i nic więcej .a może dobre rakiety są lepszym rozwiązaniem z głowiczami atomowymi działajcie puki czas
    1
  • rasa
    2016-10-15 12:51:43
    ISIS nie ma żadnego a kopie w d... cały świat. Inwestować trzeba w partyzantkę. Koszty niemal żadne.
    1
  • stasiek
    2016-10-15 12:26:06
    panowie eksperci wszystko opiera się nie o helikoptery ale o wyrzutnie która to odpowie na atak rakiet nieprzyjaciela które zniszczą lecące rakiety .my jesteśmy za słabi by jechać z natarciem na wroga a z taką obroną to im mniej będzie wojska w helikopterze tym mniej zginie .możemy jechać motorami byle na plecach były wyrzutnie przenośne rakiet atomowych i tylko to nas uratuje . potrzebna nam jest tarcza antyrakietowa na dużą skalę.gdzie są nasi fachowcy ze wszystko musimy kupować .
    0
  • Andrzej do pisowskich laików
    2016-10-12 15:41:28
    Jeśli chodzi o Black Hawk’a, to komisja doszła do przekonania, że patrząc z perspektywy czterech dekad, konstrukcja stanie się zbyt przestarzała, nawet jeśli systematycznie była by modernizowana. Są pewne granice konstrukcyjne, które określając tzw. potencjał modernizacyjny, czyli granicę poza którą dalsza modernizacja jest już nie opłacalna lub po prostu nie możliwa. Odwrotny problem ma z kolei produkt AgustyWestland PZL Świdnik – AW149. Jest to konstrukcja bardzo nowoczesna i będzie taka z pewnością na najbliższe 40 lat. Jednak jest niestety na etapie testowania i nie jest produktem całościowym ani w pełni przetestowanym. Trudno więc zakupić coś, co jest jeszcze nie ukończone w pełnym tego słowa znaczeniu. Jest jeszcze sprawa użyteczności. Armia chce ograniczyć na początku ilość zakupionych śmigłowców z 70 do 50 (taka ilość jest i tak bardzo atrakcyjna dla jakiegokolwiek producenta). Dokładnie zamówienie ma dotyczyć 34 śmigłowce w wersjach specjalistycznych - zwalczania okrętów podwodnych, dla wojsk specjalnych, ratownictwa medycznego – oraz 16 maszyn w odmianie transportowej. Resztę zadań mają wykonywać przez jakiś czas użytkowane jeszcze w polskiej armii śmigłowce W3 Sokół. Oferowane S-70i Black Hawk i AW149 to śmigłowce klasy 8 ton. Są konstruowane i produkowane na jednej platformie, mogą być dobrze uzbrojone i spełniać rolę ratownictwa lądowego i morskiego. Ich ograniczeniem jest ładowność oraz zasięg – oferowane Polsce wersje nie mogą być tankowane w powietrzu. H225M Caracal jest cięższy o trzy tony – jest śmigłowcem klasy masowej 11 ton. Może wypełniać wszystkie role, jakie pełnią jego poprzednicy, lecz ma dwie dodatkowe wartości dodane – jego ładowność jest większa, może więc zawierać prawie dwa razy więcej pasażerów i żołnierzy na pokład i ma największy, z oferowanych śmigłowców, zasięg. Dodatkowo może być tankowany w powietrzu. W praktyce więc Airbus Helicopters przetarg wygrał.
    0
  • jan
    2016-10-17 16:48:04
    Wiecie co jest dobre francuskie?WINO i tylko to ...
    1
  • j23
    2016-10-14 21:45:44
    "trudno je porównywać – mówią publicyści specjalizujący się w technice wojskowej " - cytat z artykułu,- trudno a jednak je porównują i to jak : znowu cytat "Black Hawk, wyprodukowany w ponad 30 tys. egzemplarzy ........", skoro ma być rzetelne porównanie to podajcie ile wyprodukowano caracali (celowo przemilczano tą kompromitującą ilość),
    0
  • Bogdan z Niemiec
    2016-10-15 21:01:22
    Jo wej , zrobta sami i bedziem mieli miejsca pracy dla produkcji polskiego smiglowca przez polskich fachowcow
    0
  • mariana131
    2016-10-16 23:18:33
    Walczyk Karakalczyk Walczyk na cztery skrzydła W dzień krótki Walczyk Wylazl z monidła Kruchutki Walczyk Mój Karakalczyk Malutki Rozpędzi zdrajców od Tutki Z napędem na cztery wódki Walczyk. Malczyk I bez pokropka zdrowiutki Malczyk Robota ręcznej robótki Malczyk Na me zmartwienia i smutki Mój Karakalczyk Malutki Gnany na bój na wyprzódki Przez ruskie – ach! – prostytutki Malczyk. Widelczyk Krasnaja wiłka obrony Widelczyk Troszeczkę tylko czerwony Widelczyk Francuski wyrzut sumienia Amerykańskie marzenia Mój Karakalczyk zębaty Widelczyk Zamiast armaty Walczyk. anumlik
    0
  • rez
    2016-10-11 19:21:39
    dobrze wybrali ale trzeba dupkę amerykanom wylizać
    7
    pokażodpowiedzi (2)
  • pot fox
    2016-11-06 10:39:12
    PO za urząd Tuska trzeba kupić jak każe UE Caracale! ~Badziewie i za taką cenę! No ale wódz PO w Brukseli jest!!!!
    1
  • Maslanov
    2017-09-06 14:24:26
    Porównajcie obydwa z dotychczas eksploatowanymi MI-17. Przestaję się dziwić,że Antoni kombinuje z banderowcami ich modernizację i remonty . Jedynym mogącym w pełni zastąpić ruskiego autoramentu maszyny jest EH -101, ale koszty jego eksploatacji są niebotyczne, w porównaniu z francuzem i jankesem, nie mówiąc już o ruskiej maszynie, I specyfikowany jest raczej pod wykorzystanie na morzu. Każda inna opcja to konieczność rozwałki struktury wojsk aeromobilnych i zakup większej ilości sporo mniejszych śmigłowców ( mówię tu o jankesach, francuskie już raczej nie będą dopuszczone z przyczyn oczywistych ).
    1

Zobacz więcej