Caracal czy Black Hawk? Który śmigłowiec lepszy? OPINIE EKSPERTÓW

Caracal i Black Hawk
Caracal i Black Hawk / Shutterstock
Po fiasku rozmów ws. śmigłowców Caracal szef MON Antoni Macierewicz zapowiedział dostarczenie śmigłowców Black Hawk Wojskom Specjalnym.
Tematy:
MON Wojska Specjalne Black Hawk Antoni Macierewicz Sikorsky Airbus Helicioters Caracal PZL-Mielec komandosi Armia śmigłowiec helikopter sprzęt USA wyposażenie Francja. Polska wojsko

Komentarze (117)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów .
  • Maslanov
    2017-09-06 14:24
    Porównajcie obydwa z dotychczas eksploatowanymi MI-17. Przestaję się dziwić,że Antoni kombinuje z banderowcami ich modernizację i remonty . Jedynym mogącym w pełni zastąpić ruskiego autoramentu maszyny jest EH -101, ale koszty jego eksploatacji są niebotyczne, w porównaniu z francuzem i jankesem, nie mówiąc już o ruskiej maszynie, I specyfikowany jest raczej pod wykorzystanie na morzu. Każda inna opcja to konieczność rozwałki struktury wojsk aeromobilnych i zakup większej ilości sporo mniejszych śmigłowców ( mówię tu o jankesach, francuskie już raczej nie będą dopuszczone z przyczyn oczywistych ).
    0
    zgłoś
  • pot fox
    2016-11-06 10:39
    PO za urząd Tuska trzeba kupić jak każe UE Caracale! ~Badziewie i za taką cenę! No ale wódz PO w Brukseli jest!!!!
    0
    zgłoś
  • Piotr z Kanady
    2016-10-29 21:03
    Jest tyle roznych aspektow tego zakupu ze zapewne nikt kto nie widzial szczegolow kontraktu i specyfikacji oferowanych maszyn nie moze obiektywnie niczego ocenic.To moze byc mozliwe moze za 10-15 lat .... Mowimy to o kombinacji polityki, ekonomii i przydatnosci militarnej sprzetu. Wydaje mi sie ( kluczowym slowem jest tu "wydaje" ) ze majac na miejscu zaklady ktore moga produkowac i zapewnic serwis produkowanego sprzetu bardziej logiczny jest zakup sprzetu amerykanskiego, wielokrotnie juz sprawdzonego. Helikoptery francuskie sa stosunkowo nowe i drozsze. Stworzenie tasm produkcyjnych prze koncern airbus to na razie "golabki na dachu" a fabryki w Polsce, choc wlascicielami sa koncerny amerykanskie, to "wrobel w garsci" gwarantujace utrzymanie jak rowniez potencjalne zwiekszenie zatrudnienia. Te zaklady moga byc nawet w przyszlosci rozbudowane i stac sie baza do produkcji i serwisu helikopterow dla Europy srodkowo-wschodniej, ktorej kraje te sa obecnie w trakcie modernizacji uzbrojenia i chetnie przerzuca sie ze sprzetu rosyjskiego na sprzet zachodni. Ze wzgledu na roznice w cenie za jednostke ( Cracale nowsze, wieksze i drozsze ) bedzie mozliwy zakup wiekszej ilosci i wieksza dywersifikacja jednostek w zaleznosci od potrzeb poszczegolnych jednostek armii. W razie wybuchu wojny, chyba z Rosja, no bo z kim innym, i tak nam nic nie pomoze bo zarowno helikoptery jak i fabryki zostana prawdopodobnie zniszczone w pierwszych dniach konfliktu. Te zakupy to raczej na dzialania poza krajem, w ramach zobowiazan NATO......
    0
    zgłoś
  • rocznik x
    2016-10-22 23:47
    Powoli wyjaśnia się dlaczego miały być Caracale, jak ktoś wie to niech mi napisze czym pan Macierewicz (znawca nauk wszelkich) zastąpi wycofywane z ratownictwa morskiego Mi - 14, balonikami z helem? Może asystent coś wymyśli? Ukrainie raczej prezes nie sprzedawał żadnej firmy lotniczej wiec gdzie chce produkować wspólne śmigłowce?
    0
    pokażukryj odpowiedzi (1)
    zgłoś
  • jan
    2016-10-17 16:48
    Wiecie co jest dobre francuskie?WINO i tylko to ...
    0
    zgłoś
  • mariana131
    2016-10-16 23:18
    Walczyk Karakalczyk Walczyk na cztery skrzydła W dzień krótki Walczyk Wylazl z monidła Kruchutki Walczyk Mój Karakalczyk Malutki Rozpędzi zdrajców od Tutki Z napędem na cztery wódki Walczyk. Malczyk I bez pokropka zdrowiutki Malczyk Robota ręcznej robótki Malczyk Na me zmartwienia i smutki Mój Karakalczyk Malutki Gnany na bój na wyprzódki Przez ruskie – ach! – prostytutki Malczyk. Widelczyk Krasnaja wiłka obrony Widelczyk Troszeczkę tylko czerwony Widelczyk Francuski wyrzut sumienia Amerykańskie marzenia Mój Karakalczyk zębaty Widelczyk Zamiast armaty Walczyk. anumlik
    0
    zgłoś
  • errg
    2016-10-16 10:36
    Platforma chciała kupić śmigłowce od Francji, która się ich pozbywa, bo są przestarzałe.
    4
    pokażukryj odpowiedzi (1)
    zgłoś
  • Sargeant
    2016-10-16 08:04
    Wystarczy porównać starego Black Hawka z nowoczesnym Eurocopter EC725 Super Cougar ( bo takim jest Caracal) i widać różnicę. Jednak wolimy przerobione powietnamskie badziewie nad nowoczesne technologie. Gratulacje dla idioty Ministra Sił Zbrojnych.
    3
    pokażukryj odpowiedzi (1)
    zgłoś
  • ilu
    2016-10-15 22:50
    Oszustwo na oszustwie: zasięg UH 60 2130 km EC 725 857 km promień działania 592km EC725 brak danych Masa startowa: UH 60 11113kg; EC725 11 000kg Masa własna: UH 60 , 4819kg; EC725 5330kg. UH 60 większa masa startowa, mniejsza masa własna. Lepsza dynamika., pułapy prawie identyczne.
    0
    zgłoś
  • Bogdan z Niemiec
    2016-10-15 21:01
    Jo wej , zrobta sami i bedziem mieli miejsca pracy dla produkcji polskiego smiglowca przez polskich fachowcow
    0
    zgłoś
  • mop
    2016-10-15 16:50
    Do zbierania trupow z pola walki lepsze sa wieksze.
    1
    zgłoś
  • rasa
    2016-10-15 12:51
    ISIS nie ma żadnego a kopie w d... cały świat. Inwestować trzeba w partyzantkę. Koszty niemal żadne.
    1
    zgłoś
  • stasiek
    2016-10-15 12:26
    panowie eksperci wszystko opiera się nie o helikoptery ale o wyrzutnie która to odpowie na atak rakiet nieprzyjaciela które zniszczą lecące rakiety .my jesteśmy za słabi by jechać z natarciem na wroga a z taką obroną to im mniej będzie wojska w helikopterze tym mniej zginie .możemy jechać motorami byle na plecach były wyrzutnie przenośne rakiet atomowych i tylko to nas uratuje . potrzebna nam jest tarcza antyrakietowa na dużą skalę.gdzie są nasi fachowcy ze wszystko musimy kupować .
    0
    zgłoś
  • pawełek
    2016-10-15 06:18
    Na szkolenia i działania logistyczne zaplanowano aż 40% ceny caracala. Wiadomo, kto by szkolił. WSI i Komorowski... Szkolenia byłyby dla pilotów którzy i tak umieją latać i dla żołnierzy, do obsługi 1 karabinu maszynowego na jego pokładzie. No i jak się wsiada i wysiada z helikoptera. Koszt szkoleń i działań logistycznych: 6 miliardów złotych.
    0
    zgłoś
  • j23
    2016-10-14 21:45
    "trudno je porównywać – mówią publicyści specjalizujący się w technice wojskowej " - cytat z artykułu,- trudno a jednak je porównują i to jak : znowu cytat "Black Hawk, wyprodukowany w ponad 30 tys. egzemplarzy ........", skoro ma być rzetelne porównanie to podajcie ile wyprodukowano caracali (celowo przemilczano tą kompromitującą ilość),
    0
    zgłoś
  • maciaszczyk
    2016-10-14 17:08
    Wg angielskojęzycznej wikipedii Blackhawk ma zasięg operacyjny (tzw. combat radius) 600 km "tam" i tyle samo z powrotem, czyli 1200 km na jednym tankowaniu. Dla caracala zadsięg "tam" tylko 400 km, razem 850 km. Zasięg maksymalny na dodatkowych zbiornikach Blackhawk 2200 km, Caracal 1350 km. Koszt 1 sztuki caracala to 21 milionow USD (średni koszt zapłacony za caracala w 2013 roku), koszt 1 sztuki Blackhawk to 20 milionów USD (średni koszt jednej sztuki zapłacony w 2012 roku), poza tym maksymalny zasięg Blackhawka to 2200 km z dodatkowymi zbiornikami, a Caracala 1350 km. Caracal został zaprojektowany jako helikopter do poszukiwań i ratowania ludzi, a Blackhawk jako helikopter bojowy. Stąd Blackhawk ma opancerzenie, a Caracal nie ma opancerzenia, jest nieodporny na ostrzał z karabinu. Jedna sztuka Caracala została strącona w Meksyku z karabinu przez gang narkotykowy. Caracal nIgdy nie brał udziału w walce, nie jest do walki przystosowany, bo nie ma opancerzenia, a gdyby je zamówić, to znacznie podwyższyłoby jego koszt, zużycie paliwa i zmniejszyło też jego osiągi, np. zasięg. Po co komu opancerzony Caracal, którym można byłoby dolecieć do granic województwa, a potem musiałby wracać do bazy? Żołnierzom w Caracalu można byłoby założyć pancerne siedzenia, to wszystko, ale ostrzał i tak jest dla helikoptera Caracal śmiertelnie niebezpieczny. Kupilibyśmy helikopter bojowy, z założenia nie nadający się do walki. W początkowym stadium negocjacyjnym oficjele rządu PO-PSL mówili, że koszt Caracala bierze się stąd, że kupiono wersję dla generałów, że to tzw. salonki. Oczywiście nie mogło to ponad dwukrotnie podwyższyć ceny caracala. To jedna wielka sciema. NIe da się racjonalnie wytłumaczyć, dlaczego Caracal dla Polaków miał kosztować dwukrotnie więcej, niż dla Meksyku czy Brazylii. Uwaga na artykuły w prase, dziennikarze celowo podają nieprawdziwe osiągi obu maszyn, ich ocena faworyzuje w nieuczciwy sposób Caracale.
    0
    zgłoś
  • zenon maciaszczyk
    2016-10-14 16:32
    Czytałem specyfikacje obu maszyn, Cracal ma zasięg 800 km a Blachawk 2100 km, to co się tu pisze to czysta ściema. Oto specyfikacja wg anglojęzycznej wikipedii. (średni koszt Blackhawka z 2012 roku to 21 milionów USD za sztukę) Trzeba dodać, że Blackhawk jest helikopterem opancerzonym, podczas gdy Caracal może zaoferować żołnierzom jedynie pancerne siedzenia. Caracala można zestrzelić z karabinu maszynowego, takie zdarzenie miało miejsce w Meksyku, podczas walk z przemytnikami narkotyków. Dlatego caracale nie są helikopterami bojowymi, trzeba je do tego specjalnie opancerzać, co kosztuje dodatkowe pieniądze, zwiększa ciężar, zużycie paliwa, zasięg. A propo zasięgu, w przypadku helikoptera Blachawk używa się sformułowania combat radius, czyli maksymalny dystans od bazy, to prawie 600 km w jedną stronę, czyli 1200 km w obie. Taki jest prawdziwy zssięg Blackhawka, a Caracala tylko 800 km. Maksymalny dystans jaki pokonuje Blackhawk z dodatkowymi zbiornikami to 2200 km, Caracal tylko 1300. Wszystko w specyfikacji, dziennikarze kłamią, czytajcie sami, najlepiej po angilesku! Specifications UH-60L Blackhawk General characteristics Crew: 2 pilots (flight crew) with 2 crew chiefs/gunners Capacity: 2,640 lb (1,200 kg) of cargo internally, including 11 troops or 6 stretchers, or 9,000 lb (4,100 kg) (UH-60L) of cargo externally Length: 64 ft 10 in (19.76 m) Fuselage length: 50 ft 1 in (15.27 m) Fuselage width: 7 ft 9 in (2.36 m)) Rotor diameter: 53 ft 8 in (16.36 m) Height: 16 ft 10 in (5.13 m) Disc area: 2,260 ft² (210 m²) Empty weight: 10,624 lb (4,819 kg) Max. takeoff weight: 23,500 lb (10,660 kg) Powerplant: 2 × General Electric T700-GE-701C turboshaft, 1,890 hp (1,410 kW) each Performance Never exceed speed: 193 knots (222 mph; 357 km/h) Maximum speed: 159 kn (183 mph; 294 km/h) Cruise speed: 150 kn (170 mph; 280 km/h) Combat radius: 368 mi (320 nmi; 592 km) Ferry range: 1,380 mi[146] (1,200 nmi; 2,220 km) with ESSS stub wings and external tanks[148] Service ceiling: 19,000 ft (5,790 m) Rate of climb: 1,315 ft/min[149] (4.5 m/s) Disc loading: 7.19 lb/ft² (35.4 kg/m²) Power/mass: 0.192 hp/lb (158 W/kg) To samo dla Caracala General characteristics Crew: 1 or 2 (pilot + co-pilot) Capacity: 1 chief of stick + 28 troops or 5,670 kilograms (12,500 lb) payload Length: 19.5 m (64 ft 0 in) Height: 4.6 m (15 ft 1 in) Empty weight: 5,330 kg (11,751 lb) Gross weight: 11,000 kg (24,251 lb) Max takeoff weight: 11,200 kg (24,692 lb) Powerplant: 2 × Turboméca Makila 2A1 turboshaft engines, 1,776 kW (2,382 hp) each Main rotor diameter: 16.20 m (53 ft 2 in) Main rotor area: 206.1 m2 (2,218 sq ft) Performance Maximum speed: 324 km/h (201 mph; 175 kn) in level flight Cruising speed: 285 km/h (177 mph; 154 kn) Never exceed speed: 324 km/h (201 mph; 175 kn) Range: 857 km (533 mi; 463 nmi) Ferry range: 1,325 km (823 mi; 715 nmi) Service ceiling: 6,095 m (19,997 ft) Rate of climb: 7.4 m/s (1,460 ft/min)
    0
    zgłoś
  • KOD
    2016-10-14 16:01
    CIEKAWE DLACZEGO PLATFUSY TAK MOCNO PILOTUJA ZA FRANCUZAMI CZY DOSTALI COS NA BOKU I TO NIE MAŁO ? ...BO TO TAK WYGLADA ......
    0
    zgłoś
  • mariana131
    2016-10-14 03:39
    pisagentow na wszelki wypadek nie poinstruowano ze Blackhawki to stary amerykanski zlom z przed 45 LAT produkowany w Polsce ale przynoszacy zyski wlascicielowi tzn firmie zbrojeniowej Lockheed z ktora Putin i Maciorszczykow utrzymuja tajemnicze stosunki.
    2
    zgłoś
  • mariana131
    2016-10-14 03:31
    putinowscy pisagenci w akcji, od minusowania glowa ich rozbolala bo ciagle musza szukac instrukcji - nie sa od myslania
    2
    zgłoś

Zobacz więcej