Warszawa

Powstaje polski samolot odrzutowy Grot-2. Zastąpi Su-22?

10 października 2013, 08:57
Jak podkreślają konstruktorzy z ITWL priorytetem było dla nich stworzenie modelu nowej generacji, który byłyby tańszy w zakupie oraz w swoim utrzymaniu, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich możliwości samolotów szkolno-bojowych – pisze defence24.pl.
Jak podkreślają konstruktorzy z ITWL priorytetem było dla nich stworzenie modelu nowej generacji, który byłyby tańszy w zakupie oraz w swoim utrzymaniu, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich możliwości samolotów szkolno-bojowych – pisze defence24.pl. / Media
Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych wznowił prace nad jednosilnikowym, lekkim samolotem odrzutowym Grot-2. Model nowej maszyny zaprezentowano podczas MSPO 2013 w Kielcach. Konstrukcja, o parametrach lotu zbliżonych do samolotów 5. generacji, być może zastąpi Su-22 w Siłach Powietrznych.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Powiązane

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(91)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • lolek
    2014-12-11 11:24:58
    Walić tych , którzy twierdzą , że nie ma sensu !! Projektować i budować własne !! A nie płaszczyć się przed innymi , żeby sprzedali ...
    3
  • rolnik
    2015-03-08 22:34:24
    Popieram i mam nadzieję, że projekt samolotu dojdzie do skutku. Musimy nauczyć się cenić produkt polski.
    3
  • Bader
    2013-10-10 10:14:03
    ~m2013-10-10 09:44
    to dobry pomysl ale jest problem musimy wybrać do rządzenia Polską prawdziwych Polaków

    A może jedynym problemem polski sa Polacy? . No bo niby skąd rekrutują sie ci wszyscy złodzieje? Od Eskimosów z kosmosu? to Tusk kradnie cement na budowach/ A może to Nowak z Niesiołowskim wykradają zbrojenie z budowanych autostrad
    6
    pokażodpowiedzi (1)
  • sigg9
    2013-10-11 05:58:17
    Ten samolot wyglada na rozwiniecie samolotu zaprojektowanego i zbudowanego prywatnie juz przed kilku laty przez b.utalentowanego inz.Marganskiego (Feniks/Bielik) - niestety rzadzaca w III RP klika skorumpowanych durni nie byla zainteresowana kontynuacja tego projektu. Chcialbym wiedziec, czy p.Marganski ma cos wspolnego z tym Grotem-2. Jesli tak, to nalezy ten projekt poprzec.
    1
  • aksamitka
    2013-10-10 10:49:32
    Przed wojną Łoś zdobył nagrodę na wystawie lotniczej w Belgradzie. Była zaawansowana praca nad jego następcą Miś. W fazie projektów był myśliwiec Sum. To są dokonania dwudziestolecia międzywojennego.
    0
    pokażodpowiedzi (1)
  • Lukaszm2200@wp.pl
    2015-02-19 15:15:34
    Polska,nasz rząd powinien bardziej inwestować w swoje produkty mamy dobrą gospodarke powinniśmy dla siebie to trzymać a nie kupować gorszej jakości produkty zagraniczne...;/
    0
  • vh
    2013-10-10 10:08:18
    sami nie zrobimy silnika ale takowy mozemy zakupic, jestesmy w stanie sami opracowac awionike i pewnie duza czesc kadluba jesli nei calosc - oczywiscie potrzebujemy nietypowych materialow ale to dobrze - zyskanie wiedzy bedzie procentowac.
    Moze nawiazac wspolprace z Chinami -- robic jak Izrael ktrory kupuje duzo gratow z USA ale krytyczne systemy przeprojektowuje obudowujac wlasna elektronika - nawet Izrael ma ograniczone zaufanie do USA...
    4
  • harryt
    2013-10-10 10:40:49
    Znowu N A R Y S O W AL I polski super samolot ?
    9
  • alf
    2013-10-10 09:58:51
    I wydadzą miliardy zloty jak na polską korwetę , której nikt nie zobaczył i nie zobaczy !
    Genialny pomysł trwonienia pieniędzy !
    12
    pokażodpowiedzi (2)
  • Wang
    2013-10-10 09:19:58
    Może ktoś mi wytłumaczy, po kiego wała w jednosilnikowym samolocie podwójne usterzenie pionowe? Bo co? Bo ładniej wygląda?
    7
    pokażodpowiedzi (1)
  • Slaw
    2018-05-10 21:52:59
    No i gdzie ten samolot. 5 lat minęło i klops. Jeśli ktoś robił sobie nadzieję, że w Polsce powstanie jeszcze jakiś samolot choćby szkolny,t to się chyba już wyleczył z tego optymizmu. To samo się tyczy czołgów, czy innych zaawansowanych technologii. Wszędzie totalna niemoc i beznadzieja. Kiedyś dobrze się zapowiadał EM-10 Bielik, ale tylko się zapowiadał
    0
    pokażodpowiedzi (1)
  • opek
    2013-10-10 09:33:01
    się nie znam,ale fajnie jakby udało się naszym zrobic przyzwoity samolot bojowy.
    0
  • Kazik
    2020-03-04 11:50:01
    GROT-2 hehe i jak wygląda to z perspektywy czasu...cytując klasyka...jak G...ówno w lesie.
    0
  • gaget
    2013-12-09 18:59:01
    Pewnie podzieli los ś.p. "Skorpiona"
    0
  • Obywatel63
    2013-10-12 23:26:05
    A co z GROTEM-1 pewnie to samo co z budowaną korwetą .
    0
  • Edward Sopot
    2013-10-25 13:27:00
    Oby nie !

    Oby nie było tak jak z korwetą ,,Gawron,,
    finnase nie do ogarnięcia utopione lata zwodzenia ...i chyba NIKT ZA TO NIE JEST ODPOWIEDZIALNY
    0
  • rocco
    2013-10-10 18:36:38
    Skończymy na modelu, na resztę nie ma kasy. Politikiery muszą za coś kupować rolexy, dzi...ki, mercedesy i kox.
    0
  • patrze
    2017-03-04 16:21:22
    naturalnie zastapi su-22 grot nie z naszymi projektantami bo patrza albo na wschod albo na zachod nie umieja myslec po swojemu bo im snia sie profity jak w USA
    1
  • zwolniony
    2013-10-26 19:05:44
    Wszystkie fabryki samolotów sprzedali, to chyba w Rolniczej Spółdzielni Produkcyjne bedą je klepać?
    0
  • krwiopijcy jako broń
    2014-03-06 23:32:41
    jedynie co możecie szybko i tanio produkować to nanoroboty,jak oblezą wroga,zacznie się czochrać,porzuci broń to za darmo zdobędziecie,
    same samoloty nie zajma terenu,a piechota i czołgi nie maja szans
    0
  • Radionawigator
    2014-03-05 00:14:04
    Polska miedzy wojenna istniała 19 lat a potrafiła wyprodukować przyzwoite samoloty jak na owe czasy jak ŁOŚ I KARAS to niby dlaczego tyle lat po wojnie nasz przemysł nie potrafił by tego dokonać przecież są udane polskie samoloty.
    0
  • PilotF16
    2014-01-20 12:08:03
    Ha ha ha, śmiać mi się chce jak czytam komentarze tych wszystkich Specjalistów-Ignorantów-Amatorów nie posiadających żadnej wiedzy związanej z przemysłem lotniczym w Polsce, ani ze stanem Polskiego lotnictwa w ogóle. To jest żałosne
    1
  • pinokio
    2013-11-01 13:32:29
    powstaje anders ,gawron ,i grot tez tak POwstanie.
    0
  • radek
    2013-10-11 00:35:58
    gawrona buduja juz 10 lat wiecej POszlo na lapowki niz ten zlom warty a co z F-16 oddali juz na zlom
    0
  • xaxa
    2013-11-09 01:29:04
    Wow pisać każde "po" dużą literą, cóż za inwencja. wasza heroiczna walka z systemem zostanie doceniona...
    Mam nadzieję, ze ten projekt dojdzie do skutku. Ostatnio mamy już jeden sukces - karabin MSBS od przyszłego roku wypiera pochodne kałasza. Możemy pałać nienawiścią do partii politycznych ale chyba w interesie każdego jest dobra polska armia
    0
  • Bader
    2013-12-06 10:39:41
    ~latajacy na miotle2013-10-10 16:30
    Ze smiechu mozna dostac rozwolnienia.
    Nie pamietam zadnego polskiego produktu od samochodu a o samolotach nie mowiac, ktory by sie zblizyl conajmniej do eurpejskich standartow. Wyjatkiem sa montowane w Poznaniu autobusy ale i tak na zagranicznych podzespolach.

    Napisz wprost, Należę do narodu idiotów którzy niczego nie potrafią nic im się nie udaje, nic nie jest wart. Wiara takich ludzi we własny naród w swoja ojczyznę warta jest naprawdę budująca. Skoro ty tego nie pamiętasz to może dlatego że do niczego sie nie nadajesz. Nic nigdy za wyjątkiem głupich postów nie spłodziłeś. Bogu dziękować że nie piszesz co drugiego słowa PO. Jak można potępiać pracę ludzi którym chce się pracować, myśleć i działać. Nie mogę tego pojąć.
    1
  • Adler
    2014-01-25 09:46:08
    Wszystko cudownie, ale zrobienie prototypu - to pikuś. Trzeba mieć jeszcze kasę na uruchomienie produkcji.
    0
  • Franco
    2016-10-26 18:20:13
    A co z grafenem ? Lekki i bardzo wytrzymały . Można zaprojektować lekki, szybki samolot bojowy własnej produkcji a nie żebrać u innych . Przecierz nie sprzedadzą nam najnowszej technologi.
    0
  • hubert
    2014-01-29 10:15:42
    GROT-2 - jako dron myśliwsko-bombardujący - jest projektem celowym i potrzebnym współczesnej armii. Drony rozpoznania już produkujemy a w różnych ośrodkach projektowo badawczych powstają ciągle nowe modele.
    0
  • Last Hope
    2016-10-03 13:09:09
    no i co- lipa. lata minęły i nic nie widać
    0
  • jagen
    2014-03-09 08:34:18
    Samolot wygląda na trochę przeleżany: mógłby mieć prostszą aerodynamikę, nawet mniejsze stateczniki (w końcu mamy XXI wiek, a na maszynę do walki w EMP też nie wygląda). Ma za dużą sterowność, odsłonięte silniki, nie zaczęty nawet problem z echem radarowym, brak przewidzianego miejsca do ewentualnego późniejszego nowoczesnych układów zwiększających szybkość (plazma wys. częst. - tu nie za szerokie skrzydła), zasięg (elektrostatyka T.T. Browna - tu niewykształcona powierzchni górna i za krótkie śliniki do pozbywania się ujemnych ładunków), mobilność (tu nie ma układów kinetycznych gwałtownie zmieniających geometrię np. Coanda na łamanym łbie podczas podrywu; jak w Concordzie). Ale to wszystko pikuś. Jest przecież tego więcej. Można poprawić albo zrobić odwrotnie.
    Przy dzisiejszej technikach obliczeniowych i powszechności techniki drukowania 3D zrobienie prototypu takiego samolotu to chwila. Z resztą pewien model tak już wydrukowano w 3d łącznie z silnikiem i zrobiono o tym dokument. Prototypy są łatwe.
    Tylko trzeba mieć odpowiednich ludzi i dbać o nich. Może nawet pilnować przy pomocy pięknych kobiet, np. żeby ich Niemcy albo Turcy nie podkupili (np. mnie chcieli, a nawet nie byłem konstruktorem tylko zwykłym geniuszem).
    Może czas na to, żeby MON powołał do życia organizację wprowadzającą prototypy do produkcji - dedykowaną tylko temu celowi. Doświadczenie techniczne i psychologiczne takiej organizacji rosłoby szybko i pozwoliło doskoczyć do poziomu techniki kosmicznej. Nie wiem czy zauważyliście podbój kosmosu dla amerykanów to już passe, a my tam wciąż nie byliśmy. A być tam potrzebujemy.

    A jeśli już jesteśmy w kręgu tradycyjnych technologii lotniczych to chciałbym bardzo zobaczyć polski zmniejszony odpowiednik CV-22 - taki to by sprzedawał się po świecie jak ciepłe bułeczki. ZUS miałby kasę! Mam na to fajny pomysł na który jeszcze nikt nie wpadł. Mówię wam kolejna koncepcja warta fortuny. Kontakt telefoniczny i nie z rana.
    0
  • Kłamtusek
    2013-03-19 09:20:52
    PiS uruchomi GROT-2 dla rozwoju Polskiej techniki wojskowej.
    0
  • vawer
    2013-03-19 09:40:46
    Polsce potrzeba 12 - 16 samolotów szkolnych lub szkolno-bojowych. Uruchamianie produkcji samolotu, ktorego miliardowe naklad moga zakończyć sie jak Irydy ? A kto to badziewie kupi. Czesi nie sprzedali swoich L-159, koreańczycy maja kłopoty ze sprzedażą swojego itp. Mrzonki, mrzonki i jeszcze raz mrzonki. ,Lepiej nich buduja tankietki.
    0
  • kit
    2013-03-19 10:39:05
    Tak... tylko nikt nie zbudował dla niego silnika... awioniki... komputerów... rakiet i innych pierdołów bez którego maszyna pozostaje plastikową zabawką dla dzieci...wiecie co? Ja już się naczytałę o zmarnowanych polskich geniuszach... i rzygać mi się chce od tych rewelacji...namalować to każdy potrafi...
    0
  • Laik
    2013-03-19 13:02:32
    Grot ?, raczej szrot , a co się stało z szkolną IRYDĄ ?kiedyś byliśmy w te klocki mocni , samochodu skręcić nie potrafimy , najwyżej wyklepać !
    0
  • Lotnik emeryt
    2013-03-19 14:14:06
    Dlaczego sracie we wlasne gniazdo.Mamy takie silne lobby z lapowkami wlacznie ,ktore stale nam kladom klody pod nogi.Jestescie mlodz glupcy ,nasz bombowiec krotko przed wojnom byl najleprzy na swiecie.Szkodzam mi was oszolomow.
    0
  • mania z poznania
    2013-03-19 14:56:12
    Nasz bombowiec był krótko najlepszy na świecie... rzeczywiście krótko to trwało...
    0
  • greg
    2013-03-19 15:28:10
    latadełko w sam raz dla aeroklubów
    0
  • nuk
    2013-03-19 21:46:46
    to jest tylko model jakich chińczycy co roku pokazują dziesiątki. Już bardziej zaawansowany był projekt PZL Bielik przez niektórych nazywany też Iskra 2.
    0
  • Nobelista
    2013-03-20 13:03:58
    Widzialem kiedys Polski podwodny bombowiec produkcja Polskich naukowcow z Kesow . jest bardzo piekny
    0
  • Adam Niewyborny
    2013-03-21 01:09:07
    Niedobrze się robi od uwag "wielkich znawców" !!! A któryś słyszał (nie zapytam czy widział, bo wiem że żaden nie ruszy d... by zobaczyć ) o "Sokole"? - konstrukcja i produkcja w 100 % polska, sprzed II w. św. A słyszał któryś o modelu Renault zwanym Gordini ? Zdobył tytuł samochodu - nie przyrządu do jeżdżenia - roku - to model Syreny ! opracowany w całości przez polskich konstruktorów ale z wiadomych powodów nie zatwierdzony przez KC (za co powinno się tych z KC rzecz jasna! zamknąć w najgorszym polskim więzieniu aby zaznali wszelkich uroków życia!). Podobnych przykładów są tysiące !!! Nasze wrocławskie Odry nowej generacji leżały w szufladach bo wyprzedzały Radzieckie Miński ! Itd., itd. Nieszczęściem są kolejne ekipy rządzące i parlamentarne które z rozmysłem prowadzą antypolską działalność !!!
    0
  • gość 21
    2013-03-21 01:17:03
    Nobelista, nuk, ZORRO5 i im podobni "fachowcy"plujcie sobie w lustro a nie obrażajcie innych. Gdybyście zrobili w swoim życiu coś pożytecznego, zapewne nie pisalibyście głupot !
    0
  • JARRRRRRRR
    2013-03-20 23:20:50
    A może jednak warto w tym chorym kraju produkować coś własnego, jeśli nie samoloty, to samochody, podzespoły z grafenu itd. czemu od razu nic się nie opłaca lepiej kupić gotowe a potem po byle śrubkę prosić zagraniczny serwis WSTYD.
    0
  • ktos
    2013-04-01 04:21:36
    co z tego ze wyglad aladnie na zdjeciu czy polacy sa w stanie produkowac supoernowoczesne superydajne silniki odrzutowe??? nigdzie w polsce sie to nie uda wiec po co sie za to brac skoro inzynieria silnikow odrzutowych w polsce nie ma zadnego doswiadczenia!!! dodajmy do tego wszystkiego ze zeby jakis projekt mial sens w przypadku silnikow odrzutowych powinien powstac taki ktory przez koelne 10 lat bedzie konkurencyjny na swiecie bo przeciez trzeba brac pod uwage tempo wdrazania prototypu ktore trwa min 10 lat w polsce a tak w margnesie polacy nie potrafia wyprodukowac dobrego silnika samochodowego a co dopiero lotniczy silnik odrzutowy!!
    0
  • HusaR03
    2013-05-13 12:46:58
    Polska powina produkować samoloty szkoleniowe nie tylko skorzystalło by na tym wojsko ale też cywile ,bo przecież ktoś by musiał te samoloty skladac itp..A ten projek bardzo się ładnie prezentuje .Mam nadzieje ze jeszcze usłysze o tym projekcie :)Pozdrawiam
    0
  • pusty smiech
    2013-11-07 12:34:37
    Ha, ha, ha , ha, ha, ha !
    0
  • Bader
    2013-08-22 18:10:42
    jest jeden jedyny sposób na wyjście Polski z przeklętego kręgu powszechnej niemocy. Po pierwsze musi odejść w kąt myślenie typu Balcerowicz. Z rachunku ekonomicznego wychodzi że wszystko bardziej lepiej i taniej jest w Chinach. Nie wierzę byśmy nie potrafili zmajstrować drona. Nie wierzę żeby nasi informatycy nie potrafili wymyślić programów operacyjnych do nowoczesnych systemów uzbrojenia. Nie wierzę że nie potrafimy skonstruować robotów do prowadzenia walki w trudnych warunkach. Nie wierzę w tak wiele rzeczy że wypisywanie tego zajęło by mi co najmniej tydzień
    0
  • Rozsądny
    2013-08-23 12:20:56
    Dopóki do władzy będą wybierani gołodupcy myślący o jak najszybszym zbiciu majątku i ustawieniu całej rodziny,zapomnijmy o takich projektach które mogą zagrozić zachodnim firmom .łatwiej przyjąć łapówę niż dofinansować rodzimych wynalazców i konstruktorów .
    0
  • maniek
    2013-08-27 13:24:31
    może sprzedajcie projekt firmie metal master... oni już go zbudują
    0
  • AK
    2013-09-04 17:40:41
    Zgadzam się z ,,Rozsądnym,, tym bardziej że to samolot opracowany i oblatany !! przez prywatną firmę p. Margańskiego / patrz Bielik/ Niestety lobby łapówkarskie może nie dopuścić do jego produkcji. Po co kupować stary złom w Ameryce skoro mamy opracowaną tanią i z dużym potencjałem konstrukcję. Niestety wojsko nie liczy się z kosztami bo obywatele zapłacą. Polscy konstruktorzy i producenci potrafią bardzo dużo nie mają tylko oparcia w decydentach / bo gdzie wziatka?/
    0
  • chris
    2013-10-29 18:31:49
    Żeby tylko nie podzielił losu Skorpiona.
    PS. Do użytkownika "radek" - Gawron jest w "budowie" od 2001 roku. "Budowę" zaczęto jeszcze chyba za rządów AWS, później kolejne rządy (SLD, PiS, PO) nie potrafiły zrobić z tym porządku. Co do F-16 - kupiliśmy je za rządów SLD. Zapomniałeś o tych faktach ? Nie wiedziałeś o nich ? Czy może jesteś już tak bardzo zaślepiony nienawiścią do PO ? Sam nie jestem zwolennikiem tej partii (ani żadnej innej), ale nie wypisuję głupot.
    0
  • cerwa
    2013-10-10 18:03:19
    Skopiowany amerykański Scorpion ?
    0
  • kik
    2013-10-12 21:04:57
    Ale forsy wydoją!
    0
  • pomatoł
    2013-10-10 15:53:35
    tylko przemysł zbrojeniowy (niestety) postawi polska gospodarke na nogi; tka jest i tak było wszędzie
    0
  • figa
    2013-10-11 19:34:16
    Razem z korwetą Gawron stworzą super groźny zespół bojowy. Rosjanie, zacznijcie się bać!
    0
  • m
    2013-10-10 09:44:48
    to dobry pomysl ale jest problem musimy wybrać do rządzenia Polską prawdziwych Polaków bo inaczej za łapówki sprzedadzą ,zdradzą ludzie z pejsami którzy wywodzący się z ludu koczowniczego robią to bez pardonu od czasów po wojennych bezkarnie
    0
  • Ikarus
    2013-10-10 11:10:13
    Taką makietą jak ta, była makieta z dykty,jako polski nowoczesny(?) myśliwiec "IRYDA"na wzór stylistów karoserii samochodowych i to wszystko nic poza tym,jednym słowema trapa.
    0
  • Aksamit
    2013-10-10 11:46:50
    Re aksamitka.Masz racje te dokonania były podobne jak ostatniegom ćwierć wiecza.Przed wojną były tylko plany teraz są atrapy i mgliste plany.Skutek nie potrafimy niczego wyprodukowac.Co do Miśia to chyba chodzi o film barei bo ten projekt to były mżonki. Tak samo jak inne czego skutkiem było zniszczenie Polski w dwa tygodnie.
    0
  • w amrzeniach jestesmy wielcy
    2013-10-10 12:14:10
    na papierze tylko na papierze za 10 lat bedzie kosztowal330000mln a beda tylko kola
    0
  • OMEN
    2013-10-10 12:23:07
    Taa...Zamiast uprawiać krytykanctwo , zacznijcie malkontenci myśleć. Ostatnim bojowym samolotem zbudowanym od podstaw jest "iskra", a więc konstrukcja sprzed 60 lat. Ten "GROT" , to tylko wprawka dla przemysłu przed zbudowaniem prawdziwego samolotu. Może to zbyt optymistyczne, ale taką mam nadzieję.
    0
  • bodzio
    2013-10-10 12:26:39
    zeby nie powstal czasami .. ha ha ha kawy nie maja za co kupic w zakladzie ...
    0
  • SEB
    2013-10-10 15:18:30
    Bardzo dawno temu widziałem zdjęcie z uroczystości kropienia innego modelu polskiego myśliwca przez biskupa polowego. Kropienie chyba nie zadało się na nic, bo z modelu nie powstał prototyp. Teraz na wszelki wypadek proponuję nie święcić.
    0
  • prorok
    2013-10-10 18:02:03
    Chwila, do prima a prylis jeszcze kawał czasu...bo jezeli to prawda to ten projekt skończy tak samo jak Iryda.
    0
  • juhas
    2013-10-10 19:47:32
    Pytajnik na końcu tytułu jest jednoznacznym zaprzeczeniem. Nikt nie zbuduje tego zamolotu...
    0
  • latajacy na miotle
    2013-10-10 16:30:37
    Ze smiechu mozna dostac rozwolnienia.
    Nie pamietam zadnego polskiego produktu od samochodu a o samolotach nie mowiac, ktory by sie zblizyl conajmniej do eurpejskich standartow. Wyjatkiem sa montowane w Poznaniu autobusy ale i tak na zagranicznych podzespolach.
    Znaczy sie, planowana jest nastepna g...a Iskra, na ktorej kandydaci na lotnikow lub juz wyszkoleni beda mogli wreszcie zobaczyc jak to jest na tamtym swiecie...
    Alllle przeciez polscy lotnicy sa w stanie nawet drzwi od stodoly ujarzmic i szybko doleciec do krainy wiecznych zdobywcow przestworzy.
    No to na zdrowie , tak ponoc japonscy kamikadze zegnali sie przed ostatnim lotem na chwale cesarza.
    0
  • konstruktor
    2013-10-10 17:06:10
    Ja też zaprojektowałem mysliwec 6 generacji Kto podejmie sie produkcji tylko szybko bo sprzedam prawa chińczykom
    0
  • 3 rzeczpospolita
    2013-10-10 17:00:16
    JUŻ NA BŁEKITNY LASER SIĘ NAKRADLI
    0
  • modelarz
    2013-10-10 19:56:56
    W budowniu modeli jesteśmy najlepsi. na świecie.
    0
  • Tyrion Lannister
    2013-10-10 20:01:30
    Skończy się na wydaniu miliarda złotych na projekty i ekspertyzy, a później stwierdzą, że lepiej kupić amerykański szrot.
    0
  • ENTER
    2013-10-10 21:39:33
    Zbliżony do samolotów 5-tej generacji,,, Zrobic od razu '' samolot'' 9- tej generacji , będzie...bardziej śmiesznie.
    0
  • dziadek
    2013-10-10 21:59:08
    Skąd ja to znam, miliardy poszły i nic . Budowali bardzo nowoczesne samoloty i ciągle brakowało na dokończenie, jak również nowoczesną bardzo drogą łódź.
    No, trzeba wymyślić jakieś hasło by można było pieniądze przejąć.
    0
  • gucia
    2013-10-10 22:01:04
    aha Grot-1 model w skali 1:1 stal na hali OKL-2 w WSK-Okecie
    biuro inz Soltyka bylo na pietrze w tej samej hali
    Instytut Lotnictwa bral aktywny udzial w konstrukcji silnika i prob areodynamicznych modelu tej super konstrukcji.
    0
  • HAWKE
    2013-12-14 13:59:47
    TAKI SAMOLOT NIE ZASTĄPI SU 22.WIDAĆ OD RAZU ŻE TO SAMOLOT SZKOLNO BOJOWY KTÓRY MOŻE ZASTĄPIĆ ISKRĘ ALE NIE SUCHOJA .zEBY ZNOWU NIE WPAKOWALI PIENIĘDZY W COŚ CO BĘDZIE NIE WYPAŁEM JAK BYŁA IRYDA I NIC Z TEGO NIE WYSZŁO,LEPIEJ DOŁOZYĆ KASĘ I KUPIĆ BRYTYJSKIE HAWKI LUB CZESKIE SAMOLOTY.SU 22 POWINNY JESZCZE LATAĆ A NIE POZBYWAĆ SIĘ DOBREGO SAMOLOTU,WYSTARCZYŁOBY ŻEBY 32 SZTUKI PRZESZŁY REMONTY GŁÓWNE I ZOSTAŁY ZMODERNIZOWANE (NOWA AWIONIKA I UZBROJENIE DODANE) A SAMOLOT BYŁYBY O WIELE LEPSZY.LUB 2 OPCJA TO POWINNI ZAKUPIĆ EUROFIGHTERY TYPHONY I ONE POWINNY STACJONOWAĆ W 21BLT W ŚWIDWINIE !!!
    0
  • Wiesiek Chlamtacz z Chicago
    2013-12-14 21:22:02
    GROT 2samol szkolno bojowy jest idealny dla wojska Polskiego na ten samol czekalo wojsko i piloci Polscy sylwetka bombowa Brawo i duze dzieki w imieniu Polakow dla konstruktorow polskich tak trzymac bracia Polacy Wiesiek Chlamtacz z Chicago
    0
  • emkey
    2014-05-03 21:41:13
    Samolot bezzałogowy? Fajnie. Rozumiem, że ktoś przewidział, że jakiś kraj dysponuje technologią umożliwiającą przechwycenie takie samolotu i użycie go przeciwko nam?
    0
  • Polak
    2013-10-10 15:24:23
    Gniot 2
    1
  • wojtek
    2016-01-23 10:17:43
    rakieta ruska p.. to samolot nie wystartuje ani wyladuje
    0
  • minister z zegarkami
    2013-10-11 06:34:32
    alez oni sa do tylu zbudowac samolot 10 generacji
    1
  • edek
    2013-10-11 02:14:30
    I jeszcze powinni dodac,,,Amerykanie beda nam zazdroscic,,,
    1
  • borro komorro
    2013-10-11 22:12:20
    Ngfajgroźniejszy jest bombowiec koziej-5
    1
  • GŁUPI
    2016-09-06 19:31:56
    DORY STRASZYC ALE WRÓBLE
    2
  • Zanim dodasz komentarz
    2016-02-29 19:21:01
    Makuba
    1
  • acid
    2014-01-16 10:16:54
    Szkolno bojowy, hahah takowy nie istnieje na świecie i nie powstanie w Polsce, bujanie w obłokach Tuskomatołów, zlikwidowali marynarke wojenna, chcą budowac czołgi podstawowe 30 T ( śmiech hehehehe), nie maja kasy żeby zbudowac rakietę przeciwlotnicza krótkiego zasięgu itd... bez końca, Polskie nieudacznictwo i tyle
    2
  • olek
    2013-12-25 14:36:48
    Polska posiada możliwości zbudowania co najwyżej latających "drzwi do stodoły". O ile do budowy takiej konstrukcji potrzebne jest kowadło młot i stodoła. to latania na "drzwiach od stodoły" potrzeba wysokich kwalifikacji pilotażowych. Polska myśl konstrukcyjna tubrośmigłowy samolot szkolny Orlik 130 został oblatany w 1984 r. i ciągle modyfikowany i popawiany. Do tej pory nie sprzedano za granice ani jednego egzemplarza. Przypadek czy polskie możliwości. A taki model samolotu jak Grot-2 to dobry modelarz może zbudować sam.
    3
  • ZORRO5
    2013-03-19 09:36:29
    WIELOKROTNIE JUŻ O TYM PISAŁEM : SAMOLOT NAPĘDZANY GAZEM
    " GŁUPKOWYM " , AWIONIKA Z SYRENKI , FOTEL Z " NS " , UZBROJENIE TO KUSZA I KOSZ KAMIENI , STEROWANY PILOTEM Z RUBINA ...
    1

Zobacz więcej