Legendarna "jedenastka" - najsłynniejszy polski myśliwiec

Składał go każdy modelarz! Pasjonaci mówią, że to chluba polskiego lotnictwa, legenda z czasów świetności rodzimego przemysłu samolotowego, który przed wojną święcił triumfy. P.11 to najsłynniejszy i jeden z ostatnich skonstruowanych w Polsce myśliwców. Zobacz galerię!

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Tematy:
mysliwiec P.11 Polska samolot wojna światowa

Komentarze (29)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów .
  • ulisse
    2013-01-18 10:35
    No to ciekawe gdzie byly i co robily 1 wrzesnia !?
    0
    zgłoś
  • pasjonat
    2013-01-18 10:36
    Szkoda tylko że żaden pilot, który latał na tym sprzęcie nie doczekał tego czasu, żeby zobaczyć 11 w locie nad Polskim niebem znów
    0
    zgłoś
  • Pingo
    2013-01-18 11:21
    Niestety konstrukcja górnopłata okazała sie ślępą uliczką co kosztowało Polskę bardzo drogo.
    0
    zgłoś
  • Würger
    2013-01-18 12:57
    Niemcy, Francja i Anglia już od początku lat 30 rozpoczęły prace nad produkcją dolnopłatów myśliwskich. Polacy natomiast trwali ciągle w epoce I wojny i Fokkera Czerwonego Barona. Dotyczyło to zarówno wojsk lotniczych jak i piechoty oraz wojsk pancernych. Chlubnymi wyjątkami były wyprodukowane zbyt późno PZL Karaś i Łoś, które gdyby było ich więcej mogłyby stanowić realną przeciwwagę dla bombowców Luftwaffe. Myśliwców natomiast nie mieliśmy żadnych. Przestarzały PZL P 7a i P 11 nie był w stanie sprostać nowoczesnym BF 109 i Bf 110.
    0
    zgłoś
  • andrzejto
    2013-01-18 13:27
    Wurger - problem z Łosiem polegał na tym, że był słabo opancerzony i potrzebował osłony myśliwców. Karaś był konstrukcją z okresu podobnego jak P-11. Nasze państwo było zbyt biedne na nowoczesną broń w dużych ilościach. I do kompletu jeszcze wydano kase na niepotrzebne Łosie, zamiast na przykład na p-24
    0
    zgłoś
  • Horny
    2013-01-18 14:43
    Z tymi informacjami o szybkosci 360 km/h na wys 8 tys metrow to chyba cos nie tak. Przypominam sobie, jak Stanislaw Skalski w swoich wspomnieniach Czarne krzyze nad Polska wspominal probe przechwycenia szpiegowskiego samolotu Luftwaffe jeszcze przed niemiecka agresja. Wspial sie bodaj na 7 tys metrow a potem... spadl, bo silnik na tej wysokoscinie mial mocy. Niemiec lecial grubo wyzej i nic mu Skalski nie byl w stanie zagrozic.
    0
    zgłoś
  • krzynio
    2013-01-18 15:14
    Uważam że Łoś był niepotrzebny,to samolot ofensywny a my potrzbowaliśmy dobrego sprzętu defensywnego czyli myśliwca.Tymczasem pieniądze na nowoczesny sprzęt zostały utopione w Łosiu.Jedyna korzyść że sporo ich sprzedano Węgrom.Podobno.
    0
    zgłoś
  • cd
    2013-01-18 17:15
    Związek Zdradziecki ukradł całą fabrykę i nie tylko tą ale i Karasi i Łosi.
    1
    zgłoś
  • fhj
    2013-01-18 20:21
    Jak on się miał do takiego Messershmitha 109 ?. Ano złom, i ruina z epoki napoleńskiej niemal.
    0
    zgłoś
  • Eutanazor
    2013-01-18 22:00
    Skoro nasze Państwo było takie biedne , to po kiego podejmowalismy kampanię z Adolfem ? Trzeba było jak Rumuni , podjąć współpracę z jednym , a potem z drugim okupantem. Teraz mają Dacię , a my gooownoo.
    0
    zgłoś
  • Algiz14
    2013-01-19 00:03
    Tylu tu się wymądrza- lepszy, gorszy, a niech ktoś powie jakie samoloty bojowe produkuje Polska w XXI wieku będąc wspaniałą zieloną wyspą rządzoną przez wspaniałego DonaldaTuska popieranego przez młodych wykształconych z dużych miast? Z tego co wiem to nasze najbardziej zaawansowane towary eksportowe,które sami produkujemy to kabanosy i oscypek. Pomyślcie o tym !!!
    0
    zgłoś
  • strateg
    2013-01-19 04:22
    Pochlebny komentarz jest na polski uzytek wewnetrzny. Za granica PZL 11 jest uznawany za symbol odstawania w sensie technicznym polskich samolotow od zachodnich w 1939. Niemcy wprowadzily Me 109 w wojnie hiszpanskiej w 1936, i juz wtedy wiadomo bylo co sa one w stanie robic: duza predkosc, chowane podwozie, dolnoplat, zamykana kabina, radio. Co prawda podjeto sie proby skonstruowania PZL 50 Jastrzab, ale za pozno i za malo. Dlatego celebrowanie PZL 11 jest mocno slodkogorzkie.
    0
    zgłoś
  • lucas
    2013-01-19 09:42
    Junkers Ju 87 Stuka byl bardziej zwrotny i szybszy od tego zlomu
    0
    zgłoś
  • inż.
    2013-01-19 09:47
    Polska w latach 30 była biednym, nieuzbrojonym i słabo rozwiniętym krajem europejskim.
    Dziennikarskie opowieści np. o naszej "lotniczej syrence" są zabawne. Samodowartościowanie zwykle potrzebuje dzieciarnia.
    0
    zgłoś
  • sig9
    2013-01-19 10:01
    Tytul i tekst pod zdjeciami tej "legendarnej jedenastki" to typowe wciskanie ciemnoty historycznej mlodemu pokoleniu i proba zycia mitami. W 1939 ten samolot byl symbolem technicznego zacofania polskiego lotnictwa i dowodem glupoty jego dowodztwa, ktore zakupilo nowoczesne bombowce (Losie) , ale nie pomyslalo o mysliwcach do ich oslony oraz do walki z bombowcami wroga czesto szybszymi od tego P-11. Jak sie to wszystko skonczylo we wrzesniu 1939 dobrze wiadomo. Juz w polowie lat 30-tych samoloty te byly mocno przestarzale. Wystarczy przeczytac wspomnienia pilotow tych "legendarnych jedenastek", ktorzy na P-11 probowali walczyc z Luftwaffe , aby pozbyc sie wszelkich zludzen co do zalet tego mysliwca.
    0
    zgłoś
  • ulisse
    2013-01-19 11:35
    ~kozik - wyglada na to, ze lotnictwo polskie bylo (i zapewne jest do dzisiaj) "klubem wzajemnej adoracji" - tj. panicze i synalkowie smietanki towarzyskiej bawili sie na koszt utrudzonego i zabiedzonego obywatela - a kiedy pojawilo sie realne zagrozenie - bomby lecialy na glowy i to w pierwszym dniu wojny "dzielni piloci" tj. bogate dzieci siedzialy w Anglii.
    0
    zgłoś
  • ulisse
    2013-01-19 11:36
    ~inż - A Niemcy To nie? O upadku republiki Weimarskiej i megainflacji nie slyszales?
    0
    zgłoś
  • tt
    2013-01-20 01:02
    Łatwo kpić z tych samolotów i porównywać do Me.

    Łatwo też jest zapomnieć, że PZL11 powstał nieco ponad dekadę (!) po zrekonstruowaniu państwa (wyniszczenie wojną, wyjałowienie zaborami, zacofanie cywilizacyjne to tylko niektóre z wyzwań, jakie przed nami stały).

    Jeśli pamięta się o kontekście, nie sposób nie uznać tej konstrukcji za godną podziwu.
    0
    zgłoś
  • fan
    2013-01-20 17:18
    Dobrze byłoby do porównania dodać, jakimi samolotami dysponowali w jednostkach linowych w 1938 roku Francuzi i Rosjanie.
    0
    zgłoś
  • ed222
    2013-01-20 17:22
    przed wojną mieliśmy większy przemysł niż po latach rządów P ł O
    0
    zgłoś

Zobacz więcej