Myśliwiec TS-16 Grot. Na projekt zabrakło środków
1 W połowie 1958 r., po zakończeniu prac nad projektem samolotu TS-11 „Iskra”, zespół Tadeusza Sołtyki rozpoczął projektowanie naddźwiękowego samolotu TS-16 Grot.

YouTube
2 Ze względu na dwojakie wykorzystanie samolotu, przewidywano jego budowę w dwóch wersjach. Samolot TS-16A, to wersja jednomiejscowa myśliwsko-szturmowa, a TS-16B - dwumiejscowa szkolno-treningowa.

YouTube
3 Projekt odznaczał się nowoczesnymi rozwiązaniami. Skrzydła skonstruowano w układzie dwutrapezowym, a kadłub zaprojektowano zgodnie z „regułą pól”, mającą kluczowe znaczenie dla osiągania prędkości naddźwiękowej

YouTube
4 Zgodnie z założeniami TS-16 Grot miał osiągać prędkość maksymalną dochodzącą do 1460 km/h. Pułap szacowano na 14 000 m, a zasięg na 2200 km.

YouTube
5 Pod koniec 1963 r. prace na projektem zostały wstrzymane. Ówczesne władze nie były przychylne koncepcji opracowania bojowego samolotu w Polsce, co oznaczałoby uniezależnienie się od dostaw z ZSRR. Za oficjalny powód podano względy ekonomiczne

YouTube
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Komentarze (34)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarsze"W 1976 w Instytucie Lotnictwa rozpoczęto prace nad projektem wstępnym samolotu, mającego zastąpić TS-11 Iskra. Projekt wstępny zakończono w 1978, a samolot otrzymał oznaczenie I-22 Iryda. Funkcję Głównego Konstruktora pełnił inż. Ryszard Orłowski.
W 1980 ostatecznie zatwierdzono projekt, a w dwa lata później w Mielcu rozpoczęto budowę prototypów. Pierwszy lot płatowca z silnikami PZL-5 odbył się 3 marca 1985. Podczas prób flatterowych 30 stycznia 1987 r. zginął ppłk pil. Jerzy Bachta. Niedługo później Głównym Konstruktorem został mgr inż. Włodzimierz Gnarowski.
22 grudnia 1992 oblatano wersję Iryda M93K, z silnikami PZL K-15, a 25 kwietnia 1994 M93V z silnikami Rolls Royce Viper 545. Oznaczenie samolotu zmieniono na PZL M93 "Iryda". W maju 1994 zastosowano nową awionikę firmy Sagem. W 1997 powstała wersja M96, z przebudowanym skrzydłem (z klapami Fowlera i usterzeniem oraz awioniką firmy Sextant Avionique), którą oblatano 16 sierpnia 1997. Wszystkie pierwsze loty prototypów wykonał pilot doświadczalny Instytutu Lotnictwa, inż. Ludwik Natkaniec.
Służba[edytuj]
W latach 1992-1996 w 58 lotniczym pułku szkolnym użytkowano 8 egzemplarzy samolotu Iryda. Łącznie na linii montażowej znalazło się 19 Iryd, ale nie wszystkie zostały ukończone."http://pl.wikipedia.org/wiki/PZL_I-22_Iryda . To było rozwinięcie " Irydy " , a o wartości konstrukcji świadczy przebieg eksploatacji w polskim lotnictwie wojskowym . Podsumowując , wielka klapa , pieniądze wyrzucone w błoto .
NA PEWNO TĘZ NIE, BO SAMOLOT NIE PASUJE.
TAK SAMO, JAK ELEKTROWNIA ATOMOWA.
Od VW Golf, poprzez fregaty typu Oliver Hazard Perry do F-16.
Nie rozśmieszaj nas, kolego i nie obrazaj nszej inteligencji.
A kto jak nie Tusk wszystko teraz p...li ?!!
To on jest szefem. Szefem wszystkiego: szefem rządu, szefem prezydenta, szefem marszałka Sejmu, szefem partii, która zagarnęła wszystko co się tylko da, szefem posłusznych mediów, szefem słuzb specjalnych, etc.
Szef odopowiada za wszystko - zarówno kiedy jest szefem jedynie trzyosobowego zespołu jak i szefem wszystkiego jak Tusk.
A kiedy szef jest du...a ...
Albo ma wszystkich i wszystko (w tym nas) w du..ie ...
Tadeusza Sołtyka
...szanowny autorze
To w tym jest możliwa?