Myśliwiec TS-16 Grot. Na projekt zabrakło środków

 TS-16 Grot
TS-16 Grot / YouTube
W 1958 r. konstruktorzy polskiego przemysłu lotniczego prowadzili prace nad naddźwiękowym samolotem szkolno-treningowym TS-16 Grot, którego projekt był drugim tego typu przedsięwzięciem na świecie. TS-16 Grot miał być polską dumą narodową, jednak w ówczesnym systemie politycznym realizacja tak awangardowego pomysłu okazała się niemożliwa.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Tematy:
mysliwiec Polska samolot TS-16 Grot projekt

Komentarze (34)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów .
  • jur73
    2012-12-27 17:30
    Historia[edytuj]

    "W 1976 w Instytucie Lotnictwa rozpoczęto prace nad projektem wstępnym samolotu, mającego zastąpić TS-11 Iskra. Projekt wstępny zakończono w 1978, a samolot otrzymał oznaczenie I-22 Iryda. Funkcję Głównego Konstruktora pełnił inż. Ryszard Orłowski.
    W 1980 ostatecznie zatwierdzono projekt, a w dwa lata później w Mielcu rozpoczęto budowę prototypów. Pierwszy lot płatowca z silnikami PZL-5 odbył się 3 marca 1985. Podczas prób flatterowych 30 stycznia 1987 r. zginął ppłk pil. Jerzy Bachta. Niedługo później Głównym Konstruktorem został mgr inż. Włodzimierz Gnarowski.
    22 grudnia 1992 oblatano wersję Iryda M93K, z silnikami PZL K-15, a 25 kwietnia 1994 M93V z silnikami Rolls Royce Viper 545. Oznaczenie samolotu zmieniono na PZL M93 "Iryda". W maju 1994 zastosowano nową awionikę firmy Sagem. W 1997 powstała wersja M96, z przebudowanym skrzydłem (z klapami Fowlera i usterzeniem oraz awioniką firmy Sextant Avionique), którą oblatano 16 sierpnia 1997. Wszystkie pierwsze loty prototypów wykonał pilot doświadczalny Instytutu Lotnictwa, inż. Ludwik Natkaniec.
    Służba[edytuj]

    W latach 1992-1996 w 58 lotniczym pułku szkolnym użytkowano 8 egzemplarzy samolotu Iryda. Łącznie na linii montażowej znalazło się 19 Iryd, ale nie wszystkie zostały ukończone."http://pl.wikipedia.org/wiki/PZL_I-22_Iryda . To było rozwinięcie " Irydy " , a o wartości konstrukcji świadczy przebieg eksploatacji w polskim lotnictwie wojskowym . Podsumowując , wielka klapa , pieniądze wyrzucone w błoto .
    0
    zgłoś
  • TARAN
    2012-12-27 17:34
    A CIEKAWE CZY JEST MOZLIWE W TERAŻNIEJSZYM SYSTEMIE POLITYCNYM.
    NA PEWNO TĘZ NIE, BO SAMOLOT NIE PASUJE.
    TAK SAMO, JAK ELEKTROWNIA ATOMOWA.
    0
    zgłoś
  • nik
    2012-12-27 17:37
    Dobrze ze samolot nie powstal bo w Polsce nie bylo i nie ma nowoczesnych technologii na takie projekty, wyszedlby z tego bubel, cos w stylu F105 Syrena
    0
    zgłoś
  • erty
    2012-12-27 18:52
    "w ówczesnym systemie politycznym realizacja tak awangardowego pomysłu okazała się niemożliwa" - Tak, wszyscy widzimy, że w obecnym natomiast jest to jak najbardziej wykonalne. Buhahahahahahaha
    0
    zgłoś
  • hengaj
    2012-12-27 18:53
    Jak zwykle w przeszłości tak i obecnie!
    0
    zgłoś
  • antek
    2012-12-27 18:57
    A czy pamięta ktoś projekt "SKORPIONA" - za jakie pomysły się brała jedynie słuszna władz?
    0
    zgłoś
  • Driver
    2012-12-27 19:11
    Tera trzeba nam drona, który wysledzi i zlikwiduje jaruzela na zawsze
    0
    zgłoś
  • Buli
    2012-12-27 19:41
    Popatrzcie na polskie ostatnie szumne wielkie projekty, popękane autostrady, przeciekajacy stadion, spiepszone lotnisko, a niektórym idiotom atom się mazy z kasy nas wydają i na koniec wysadza
    0
    zgłoś
  • ha, ha, ha
    2012-12-27 20:41
    Dobrze, że się nie udało. Byłby kolejny sukces "biało-czerwonych" (bardziej czerwonych raczej). Następny obok Syrenki FSM, wielkiej płyty Gierka, autostrad Tuska i Basenu Narodowego Muchy.
    0
    zgłoś
  • Pingo
    2012-12-27 21:23
    Polska specjalizacja to modernizacja sprzętu zachodniego.
    Od VW Golf, poprzez fregaty typu Oliver Hazard Perry do F-16.
    0
    zgłoś
  • komuna = POstkomuna
    2012-12-27 23:17
    Zatem nic się nie zmieniło, drepczemy w miejscu :(
    0
    zgłoś
  • Bader
    2012-12-28 00:07
    ~Buli ty to jesteś prawdziwy ~Buli. Kto to wszystkie pierd...li. Tusk? To takie jełopy jak ty za co by sie nie wzięły wszystko zmarnują. Wyobrażasz sobie siebie jako kontrolera pracy elektrowni atomowej.??? Ja mam sporą wyobraźnię ale nie aż taką.
    0
    zgłoś
  • vidz
    2012-12-28 07:56
    Na szczęście skończyło się na gadaniu. Na szczęście Komuna była rozsądna i nie pozwoliła na wywalanie kasy w błoto. Wyszłoby skrzyżowanie Syrenki z Rometem.
    0
    zgłoś
  • szef du...a
    2012-12-28 08:20
    do: Bader

    Nie rozśmieszaj nas, kolego i nie obrazaj nszej inteligencji.
    A kto jak nie Tusk wszystko teraz p...li ?!!
    To on jest szefem. Szefem wszystkiego: szefem rządu, szefem prezydenta, szefem marszałka Sejmu, szefem partii, która zagarnęła wszystko co się tylko da, szefem posłusznych mediów, szefem słuzb specjalnych, etc.
    Szef odopowiada za wszystko - zarówno kiedy jest szefem jedynie trzyosobowego zespołu jak i szefem wszystkiego jak Tusk.

    A kiedy szef jest du...a ...
    Albo ma wszystkich i wszystko (w tym nas) w du..ie ...
    0
    zgłoś
  • robertpk
    2012-12-28 08:37
    Tadeusz Sołtyk
    Tadeusza Sołtyka

    ...szanowny autorze
    0
    zgłoś
  • inzynier lotnictwa
    2012-12-28 09:08
    Śmieszą mnie te pokazywane projekty,mające świadczyć jak to Polacy potrafią skonstruować najlepsze samoloty na świecie ! Kluczem do wszystkiego jest dostęp do najowocześniejszych technologi wojskowych oraz posiadanie supernowoczesnych zakładów produkujących sprzęt ! Można taki samolot narysować ale wykonać,oblatać to już jest "polskie dziadostwo" typu polska korweta ! Panowie więcej pokory Polska to nie jest kraj zaawansowany technologicznie i trzeba się z tym pogodzić !
    0
    zgłoś
  • andel
    2012-12-28 09:40
    Hahaha: " jednak w ówczesnym systemie politycznym realizacja tak awangardowego pomysłu okazała się niemożliwa"

    To w tym jest możliwa?
    0
    zgłoś
  • ZORRO5
    2012-12-28 10:26
    KADŁUB SAMOLOTU BYŁ Z EKOLOGICZNEJ WIERZBY : SILNIKI Z KOMARA
    0
    zgłoś
  • relaistique
    2012-12-28 11:23
    Problemem było to, że kacapia zabroniła Polsce budowy Grota. Samolot był w zasięgu naszych możliwości, a to, że inż Sołtyk zebrał doświadczenia przy budowie Iskry, która okazała się bardzo udanym samolotem daje dużą szansę na to, że Grot byłby równie udany. Dziś możemy strugać samoloty z ekowierzby, jeśli Ujnia żydopejska lub USRAńcy pozwolą...
    0
    zgłoś
  • alfa
    2012-12-28 11:32
    Cztając te wszystkie kometarze na różne tematy nie mogę zrozumieć skąd są ci ludzie co potrafią takie bzdury wypisywać.Przecierz normalny człowiek który potrafi cokolwiek rozumieć nie powinien takich bzdur wypisywać.Każdy temat i problem ma wiele uwarunkowań i nie można go z jedneo punkru ocenić.Np. temat polskich osiągnięć technicznych i polskiej kadry technicznej w okresi PRL,to kompletna dyskryminacja stosowana przez Rząd i aparat partyjny.Wszystkie opracowania i nowe rozwiązaniia musiały być skontrolowane przez partię i wytyczne wielkiego brata.Jeżeli było to ponad przeciętne pojawiały się trudności i znikaly zaraz na etapie opracowań. więcej nie będę pisał bo to temat rzeka a ci twórcy bzdórnych opini i tak tego nie zrozumią.
    0
    zgłoś

Zobacz więcej