Wśród użytkowników tego statku powietrznego powtarzają się pochlebne opinie na temat jego bezpieczeństwa i niezawodności. Podczas konstruowania tych urządzeń, udało się wyeliminować wiele mankamentów, które dotyczą np. samolotów („przepadanie" czy wpadanie w korkociąg).

Charakterystyczną cechę wiatrakowców stanowi górny wirnik, który nie jest wprawiany w ruch przy pomocy silnika - jak to ma miejsce w helikopterach - a poprzez napływające powietrze (efekt autorotacji). Nawet w wypadku awarii silnika napędzającego wirnik pchający, maszyna wolno opadnie na ziemię.

http://youtu.be/xRk9q1T-xT4

Do głównych zalet wiatrakowców zalicza się możliwość wolnego lotu i „odporność” na turbulencje. Maksymalna prędkość wiatru, przy której dopuszcza się loty wiatrakowcami to 18m/s. Istotnym walorem podróżowania autogiro jest dobra sterowność.

Wiatrakowiec startuje trochę inaczej niż helikopter: do wzbicia się w powietrze potrzebny jest rozpęd (długość drogi jest bardzo krótka). Dokładnie tak samo wygląda kwestia lądowania – kilka metrów to często wystarczająca do wyhamowania wehikułu droga.

http://youtu.be/0Ok5ToTCiFQ

Jak można się domyślić, koszt eksploatacji ze względu na prostą budowę wiatrakowca jest niski. Zupełnie inaczej wygląda kwestia samego zakupy wiatrakowca jak i szkolenia, za które zapłacimy ok. 3 tys. euro!