Rekreacja

Jazda rekreacyjna to nic innego jak sporadyczne wypady rowerowe po najbliższej okolicy. Zazwyczaj są krótkie, nieregularne wymagają niewielkich nakładów energii. Sprzęt i akcesoria, których potrzebujesz nie powinny być zbyt dużym obciążeniem finansowym. Jeśli odpowiada ci ta forma spędzania czasu powinieneś zainwestować w rower szosowy.

Rower szosowy
Jest bardzo charakterystyczny. Rozpoznasz go od razu po specyficznej średnicy i szerokości kół oraz kierownicy nazywanej barankiem. Posiada duże 28-calowe koła (lub większe), opony o gładkim bieżniku, których szerokość jest nie większa niż 28mm. Do tego krótka, zwarta rama.

Hybrydy
Aktualnie dużą popularnością cieszą się tzw. hybrydy, stanowiące połączenie rowerów szosowych i trekkingowych. Hybrydy różnią się od typowych rowerów szosowych prostą kierownicą i ramą, która w praktyce okazuje się znacznie łatwiejsza w użytkowaniu i sprawia, że jazda jest przyjemniejsza w trakcie okazjonalnych wyjazdów. Charakterystyczną ich cechą jest to, że są bardzo szybkie i nadają się wyłącznie do jazdy po utwardzonych drogach.

Turystyka

Definicja turystycznego wykorzystywania rowerów jest bardzo szeroka. Można zaliczyć do niej pasjonatów przemieszczających się na dwóch kółkach miesiącami, po całym świecie, ale z powodzeniem rowerową turystykę będą uprawiali również ci, którzy każdego dnia jadą do pracy kilkanaście kilometrów. Decydując się na daleką wyprawę, powinieneś zainwestować w sprzęt. Potrzebujesz odpowiedni rower, namiot, trochę narzędzi i dodatkowe, rowerowe akcesoria. Wszystko to możesz oczywiści zastąpić kartą kredytową, która świetnie odciąży twoją głowę ze zbędnych trosk. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z turystyką rowerową, pamiętaj żeby nie decydować się na zbyt długie trasy.

Rowery trekkingowe
Wspaniale radzą sobie w podróży. Idealnie sprawdzą się podczas wyprawy w trakcie której będziecie zwiedzać, przemierzając długie trasy. Charakteryzuje je kilka elementów: duże obręcze, szersze i mocniejsze niż w wypadku rowerów szosowych opony. Najlepszym środowiskiem do ich eksploatacji okazują się drogi asfaltowe lub umiarkowanie trudny teren… W podróż najlepiej zabrać rower wyposażony w dodatkowy osprzęt: błotniki, bagażniki, dodatkowe pojemniki na wodę etc.

Po drodze i poza nią

Wspaniałą rzeczą w przypadku jazdy po twardej powierzchni jest to, że można używać dosłownie każdego rodzaju roweru. Większym wyzwaniem może okazać się jazda terenowa. Jeśli potrzebujesz trochę większej porcji adrenaliny a przy tym odpowiada ci jazda po wybojach, nieutwardzonym, grząskim terenie to mountain biking jest dla ciebie. Na takich powierzchniach zaleca się użytkowanie rowerów górskich.

ATB
Zaopatrzone w mocniejsze od rowerów trekkingowych koła o średnicy 26”. Świetnie sprawdzają się podczas krótkich wycieczek po mieście i jego okolicach. Nie należy ich forsować na nierównościach i wybojach.

MTB
Nadają się zarówno do rekreacji jak i jazdy typowo sportowej w terenie. Posiadają koła o średnicy 26” i sportowej geometrii. Powstały po to żeby wykorzystywać je do jazdy poza asfaltem, na trudnych trasach ale jednocześnie przy dużych jak na rowery prędkościach (nie większych niż 40 km/h). Dlatego właśnie są najlżejszym rodzajem rowerów do jazdy off road. Ważą zazwyczaj od 9 do 15 kilogramów.

Enduro
Jeden z najpopularniejszych typów rowerów ostatnich lat. Przeznaczony do jazdy górskiej, po różnorodnym, trudnym terenie. Waga tego roweru to, w zależności od ceny, ok. 14 kilogramów.

Kolarstwo wyczynowe

Jeśli zdecydowałeś się uprawiać tę formę sportu, za pewne wiesz, że koniecznym będzie zakupienie roweru skoncentrowanego na wydajność przy osiąganiu dużych prędkości. Rower szybki, to ten, który niewiele waży – a to wiąże się niestety z wysoką ceną. Pracuj nad kondycją. Kolarstwo należy do sportów bardzo wymagających i sprawność fizyczna oraz wydolność organizmu są niezwykle istotne.

Jazda po bandzie

Rower to nie tylko turystyka i rekreacja w niedzielne popołudnia. Miłośnicy większych wrażeń z pewnością odnajdą się w takich formach jak DJ – DH – Freeride czy BMX. Hopki, triki w powietrzu i na ziemi – w tym momencie grzeczna jazda się kończy.