Pierwsze ATV-ki (All Terrain Vehicles – wszędołaz) miały trzy koła i powstały w latach 60. XX wieku w Japonii. Zmodyfikowany przez inżynierów Hondy motor ułatwiał przeprawy przez błotniste drogi. Pojazd miał tendencje do ciągłych wywrotek, dlatego dziesięć lat później Amerykanie dołożyli jeszcze jedno koło.

W takiej formie quady podbiły męskie serca. Ten miks terenowego auta z motocyklem, który sceptycy określają jako skrzyżowanie kosiarki i traktora, dostępny jest dla każdego już za kilka tysięcy złotych.

Quady można podzielić na sportowe i użytkowe. Quady sportowe z napędem na tylne koła (4x2) wykonane są z lekkich, ale pancernych materiałów. To one wzbudzają największy zachwyt wśród fanów motocrossu i supermoto. Waga 200 kg, silnik o mocy ok. 40KM, szeroko rozstawione koła o różnych średnicach i nisko umieszczony ośrodek ciężkości dodają sportowego charakteru, a jednocześnie zapewniają bezpieczną oraz, co najważniejsze, szybką jazdę po trudnych szlakach wyścigowych.

Quady użytkowe, czyli przeprawówki, przeznaczone są do jazdy w ciężkim terenie. Bagna, strome zjazdy, zaspy śnieżne - z napędem na cztery koła i pojemnym silnikiem poradzą sobie w najbardziej ekstremalnych warunkach. W odróżnieniu od poprzednich, mają bogatsze wyposażenie: ogromne błotniki, wygodne siedzisko, bagażniki, automatyczna skrzynia biegów, to tylko nieliczne z wprowadzonych usprawnień.

Na użytek czysto turystyczny powstały ATV-ki przypominające przeprawówki, ale z napędem jedynie na tylne koła. Mają znacznie mniejszą moc i prostszą konstrukcję, ale cieszą się ogromną popularnością jako sprzęt rekreacyjny.  

Zainteresowanie quadami jest ogromne, a producenci prześcigają się w zaspokajaniu potrzeb swoich klientów. Powszechnym akcesorium quadów są już wielofunkcyjne wyświetlacze LCD informujące o wszystkich parametrach maszyny. Nowość stanowi wspomaganie układu kierowniczego, czy niezależne tylne zawieszenie. Dostępne są nawet zminiaturyzowane wszędołazy, dostosowane do użytku najmłodszych pasjonatów.