Po ponadgodzinnej jeździe rosyjski prezydent spotkał się z dyrekcją i pracownikami fabryki oraz dziennikarzami. Wiadomo, że podczas krótkiej konferencji prasowej bardzo pozytywnie ocenił parametry nowego modelu.

Reklama

"Jestem przekonany, że Rosja może produkować samochody, które będą się świetnie sprzedawały na całym świecie. Wierzę, że możemy być liderem w segmencie aut kompaktowych. Nowy model Kaliny, który testowałem, jest świetny. Choćby z tego względu, że możemy go sprzedawać za kwotę niższą od 10 tys. dol., czym z pewnością zaskoczymy wielu zachodnich producentów" - powiedział Putin dziennikarzom agencji ITAR-TASS.

Nie od dziś wiadomo, że prezydent Rosji wysoko ceni sobie auta z fabryki w Togliatti. Jego sentyment do produkowanych tu samochodów datuje się od czasów studenckich, kiedy to Putin wygrał na loterii samochód marki Żiguli i dzięki niemu stał się obiektem westchnień swoich koleżanek. Putinowskie żiguli było pomnikowym produktem sowieckiej motoryzacji. Produkowany od 1966 r. na licencji Fiata samochód WAZ 2101/Łada 2101 stał hitem sprzedaży zakładów w Togliatti w krajach bloku wschodniego.

Co ciekawe, na sympatii prezydenta Rosji dla zakładów motoryzacyjnych zyskują również piłkarki ręczne tamtejszego klubu sportowego Łada Togliatti, którym Putin nie szczędzi kremlowskich dotacji na turnieje i obozy szkoleniowe.

Reklama

Trudno się dziwić, że zakłady AwtoWAZ są oczkiem w głowie rosyjskiego prezydenta. Fabryka produkuje łady kaliny od 2004 r., a 68 proc. ogólnej ilości 700 tys. aut zjeżdżających w skali roku z jej taśm produkcyjnych stanowi właśnie model 1118, który Rosja od kilku lat prezentuje z dumą na światowych targach motoryzacyjnych.

Drugim (poza rodzimym) rynkiem, na którym zadebiutowała Kalina, był rynek niemiecki. Nieoficjalnie wiadomo, że Władimir Putin osobiście zaangażował się rozmowy z przedstawicielami niemieckich koncernów motoryzacyjnych w momencie wprowadzania auta do sprzedaży.

Niestety jak dotąd nie udało się przekonać Niemców, że za prawie 8000 euro można otrzymać solidny samochód z bogatym wyposażeniem, którym w przypadku Kaliny mają być dwie poduszki powietrzne z przodu, wspomaganie kierownicy oraz elektrycznie regulowane przednie szyby.

Łada Kalina jest następczynią modelu 2104-2107 i zdaniem samego Putina ma być tym autem, którym firma powróci na europejskie rynki. "AwtoWAZ planuje osiągnąć zakładaną zdolność produkcyjną modeli Łada Kalina w roku 2008" - obiecał dyrektor generalny fabryki Witalij Wilczik na spotkaniu z prezydentem Rosji w Togliatti. "Pamiętajcie, że w was wierzę" - odparł stanowczo Władimir Putin.