Broń laserowa posiada wiele zalet, które w rankingu skuteczności sytuują ją przed uzbrojeniem konwencjonalnym. Z pewnością można tutaj wymienić jej precyzję i zasięg. Warto podkreślić, że amunicja kończy się w momencie kiedy odetniemy źródło energii. Do niedawna twórcy laserowych systemów obronnych korzystali wyłącznie z paliwa chemicznego, dzięki któremu łatwiej uzyskiwali dużą moc. W testach ten pomysł niestety się nie sprawdził: urządzenia pochłaniały tak dużo chemicznego paliwa, że dostarczenie wystarczających ilości na pole bitwy byłoby niemożliwe. Dopiero od momentu kiedy zaczęto stosować mniejsze lasery stałe, okazało się, że może je zasilić prąd elektryczny.

W testach amerykańskiego wojska znajduje się Airborne Laser TestBed. Jest to broń laserowa o ogromnej mocy, zainstalowana w samolotach Boeing 747, której głównym celem ma być niszczenie pocisków wroga z dystansu nawet kilkuset kilometrów. Pierwszym sukcesem tego chemicznego lasera było zestrzelenie rakiety oddalonej o 80 km od samolotu. Kolejna próba – tym razem z odległości 160 km - skończyła się połowicznym sukcesem: laser namierzył cel, ale z niewyjaśnionych przyczyn zatrzymał emisję promieniowania zanim obiekt został zniszczony. Taki wynik testu wprowadził niepewność co do użyteczności laserów w powietrznych działaniach militarnych.
  

http://youtu.be/hgbchv8S4AQ

  
Jednocześnie US Navy testuje wykorzystanie laserów zamontowanych na okrętach wojskowych. Próby z Kalifornii dowodzą, że promień lasera może spowodować pożar silnika łodzi motorowej i tym samym stanowić obronę przed atakami niewielkich jednostek. Lasery mogą być wykorzystywane także przez okręty cywilne. Portal jegoego.pl informuje, że w 2001 firma BAE Systems zaprezentowała urządzenie, które może czasowo oślepiać piratów.

Mimo, że spekulacje o laserach jako nowoczesnej broni trwają już od lat 60., to nadal na drodze ku temu stoją trudności związane z układami optycznymi. Do zniszczenia odległego obiektu niezbędne jest podniesienie mocy emitowanej wiązki lasera, a to zwiększa prawdopodobieństwo uszkodzenia luster i soczewek. Problemem jest także skonstruowanie odpornego i niewielkiego systemu chłodzenia, który zmniejszyłby nadmiar ciepła odpadowego (wiązka laserowa o mocy 1 wata wytwarza ciepło o mocy 4-krotnie większej). Konstruktorzy nie dają jednak za wygraną.